Twój pomysł na aplikację mobilną – jak zacząć?
Alexa Trachim
Pod koniec kwietnia prowadziliśmy webinar na temat strategii w startupach. Naszym celem było uświadomienie aspirującym twórcom firm technologicznym, żeby nie rzucali pracy zbyt pochopnie. Dlaczego? Ponieważ szansa na sukces jest znikoma bez odpowiedniego planu.
Spis treści
- Czym jest startup mobilny?
- Czy to dobry pomysł, aby uruchomić startup w trakcie pandemii?
- Jak wybrać strategię tworzenia aplikacji mobilnej dla startupu
– Propozycja wartości
– Persony
– Badania rynku - Wybór platformy: Android vs iOS
- Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?
- RAT vs MVP
– Riskiest Assumption Test - Elementy strategii dla finalnej aplikacji
– Design aplikacji
– Strategia monetyzacji
– Optymalizacja pod sklepy z aplikacjami - Wejdź w świat aplikacji mobilnych właściwą drogą!
W tym artykule omawiamy główne zagadnienia poruszane podczas webinaru przez naszych specjalistów – Garetha, Karola i Arka. Trwał on godzinę i był skarbnicą wiedzy na temat pierwszych kroków, które powinien podjąć każdy twórca startupu, zanim zacznie inwestować pieniądze. Oczywiście warto pamiętać, że to porady nie są przeznaczone jedynie dla nowych firm. Każdy znajdzie coś dla siebie. Ruszajmy!
Czym jest startup mobilny?
Startup to szczególny model prowadzenia biznesu. Jego głównym założeniem jest skalowalność – startupy zakładane są po to, aby szybko rosnąć i stawać się znaczącymi przedsiębiorcami na rynku. Sukces startupu mobilnego jest zakorzeniony w stworzeniu aplikacji mobilnej.
Znaczenie tego typu aplikacji rośnie każdego roku, generując obiecujące przychody. Nie jest w takim wypadku zaskakujące, że nowe i stare marki rozważając tworzenie własnych aplikacji. Podczas webinaru, Gareth postanowił podzielić się kilkoma faktami na temat aplikacji mobilnych. Przeciętny właściciel smartfona używa 30 różnych aplikacji każdego miesiąca. Jeśli zaoferujemy odpowiedni produkt – możemy stać się istotnym elementem życia naszych klientów.
Zanim zaczniemy zastanawiać się, jakie kroki musimy podjąć, aby stać się sławnym i bogatym w świecie biznesu opartego na aplikacjach mobilnych, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników. Ten artykuł i wspomniany webinar powstały w celu zwiększania świadomości na temat ryzyka, które może być związane z tworzeniem biznesu bez odpowiedniej strategii i wiedzy o rynku, klientach i przeszkodach. Świetny pomysł to zdecydowanie za mało.
Czy to dobry pomysł, aby uruchomić startup w trakcie pandemii?
Poza ogólnymi problemami dotyczącymi każdego przedsiębiorcy obecnie mamy dodatkowy czynnik, który warto rozważyć. Epidemia COVID-19 ma ogromny wpływ na światową ekonomię. Dla niektórych firm może okazać się zabójcza. Inne dostaną szansę, aby rozwinąć skrzydła.
Jaki jest tego powód? Przede wszystkim nasze zmieniające się pod wpływem lockdownu nawyki, które wpływają na wybór marek odpowiadających na nasze aktualne potrzeby. Nie możemy podróżować, chodzić na siłownię czy oglądać filmów w kinie, ale możemy zamawiać jedzenie do domu, kupować sprzęt do ćwiczeń w sieci czy płacić za subskrypcję w aplikacji do streamingu wideo. Kluczem jest dać klientom możliwość skorzystania z naszych produktów czy usług bez wychodzenia z domu. Oferując aplikację mobilną z taką funkcją, zagwarantujemy sobie przewagę również po epidemii – tak jak wspomnieliśmy, rynek aplikacji rośnie każdego roku.
Które branże szczególnie odczują wpływ obecnego globalnego kryzysu? Jednym z przykładów są oczywiście produkty ochronne. Wzrost w wymiarze kilkuset procent zaobserwowano także w usługach telemedycznych i sprzedaży akcesoriów treningowych. Dostarczanie jedzenia przez bary, restauracje, ale także supermarkety dowożące zakupy pod drzwi to także żadna niespodzianka. Aplikacje zakupowe oraz te związane z usługami kurierskimi zdobywają rozgłos wśród konsumentów, którzy chcą pozostać bezpieczni w domach, jednak wciąż potrzebują jedzenia i innych niezbędnych produktów.
W takim razie – czy warto uruchamiać startup mobilny podczas pandemii koronawirusa? Odpowiedź nie będzie zaskakująca: to zależy. Jeśli decyzję chcesz podjąć pod wpływem nagłego przypływu kreatywności i nie masz w zanadrzu żadnego planu – lepiej zaczekać. Albo przeczytać resztę tego artykułu i nauczyć się, jak robić to dobrze!
Jak wybrać strategię tworzenia aplikacji mobilnej dla startupu
Pomysł nie wystarczy, aby wystartować z biznesem i osiągnąć sukces w sklepach z aplikacjami. Czy wiesz, że 95% startupów ponosi porażkę już na wczesnych etapach działalności? Historie sukcesów sprawiają, że wierzymy, iż stworzenie tego typu firmy to bułka z masłem. Wszyscy słyszeliśmy o jednorożcach, czyli startupach, które osiągnęły wartość miliarda dolarów. Sposobem na zostanie członkiem tego ekskluzywnego klubu nie jest szczęście, a pomysł poparty dobrym planem i zweryfikowany przez rynek.
Większość startupów, które upadły popełniły jeden zasadniczy błąd – ruszyły wprost do etapu developmentu aplikacji. Nie przechodząc przez właściwy proces, który ma za zadanie ustalić, czy problem, który chcemy rozwiązać, naprawdę istnieje na rynku i się tego domaga. Brak solidnej propozycji wartości oznacza niepowodzenie, gdyż nie znamy swojego rynku, grupy docelowej i misji.
Zamiast tego, wspomniane już firmy chciały znacznie skrócić czas uruchomienia aplikacji, wobec czego ich decydenci postanowili pójść na skróty w procesie walidacji i przystąpić do budowania aplikacji – to częste nieporozumienie w procesie wymyślania produktów mobilnych.
Zanim przejdziesz dalej, zadaj sobie pytanie – czy potrzebuję aplikacji w moim projekcie? Jeśli Twój cel można osiągnąć bez niej, być może w Twoim przypadku inne pomysły będą bardziej korzystne. Natomiast jeżeli aplikacja jest niezbędna, warto zacząć od podstaw.
Propozycja wartości
Powinna być jednym z głównych punktów Twojej strategii biznesowej. Zadanie sobie kilku pytań pomoże określić wartość produktu lub usługi.
Po pierwsze i najważniejsze – jaki rodzaj problemu chcemy rozwiązać dzięki naszej apce? Dowiedz się, w jaki sposób Twoja marka może sprawić, że życie będzie wygodniejsze i po prostu lepsze. Czy będzie ona dostarczać rozrywkę, edukować, inspirować, pomagać ludziom podczas codziennych zajęć? Wiele zadań można zoptymalizować, zautomatyzować lub uprościć dostarczając aplikację z odpowiednim zestawem funkcji.
Następnie zastanów się, jakie korzyści możesz zaoferować swoim potencjalnym klientom. Co dostaną w zamian za ściągnięcie Twojej aplikacji? Tutaj pojawia się kolejne pytanie – dlaczego powinni oni wybrać Ciebie, a nie konkurencję? Odpowiedź to unikalna cecha oferty – coś, co pomoże Ci wyróżnić się w tłumie.
Persony
Aby zrozumieć lepiej swoją grupę docelową, spróbuj opisać kilka person, czyli wyobrażeń Twoich idealnych klientów. Musisz zrozumieć, w jakim celu i z jakiego powodu będą chcieli korzystać z Twojego produktu oraz jakie problemy i bolączki chcą rozwiązać. Jaką wartość zyskają dzięki Twojej apce? To kolejny punkt do analizy.
Podczas naszego webinaru, Arek pokazywał widzom jak używać narzędzi typu canvas do określania person i propozycji wartości. Są to niezwykle przydatne narzędzia do tworzenia strategii startupowej – rekomendujemy zapoznanie się z nimi i używanie ich, gdy planujemy poszczególne etapy naszej biznesowej przygody.
Badania rynku
Ucz się od innych – nie namawiamy do kopiowania, ale warto się przyjrzeć temu, co im wychodzi, a co nie. W ten sposób możemy także określić unikalne funkcjonalności, których nie oferuje nikt inny.
Badanie rynku powinno rozpocząć się od analizy konkurencji. Sprawdź profile w mediach społecznościowych, strony internetowe, recenzje użytkowników w sklepach z aplikacjami i artykuły na portalach branżowych. Poznaj mocne i słabe punkty ich strategii.
Najważniejszym celem jest dostrzeżenie, czego brakuje w branży, w której działasz. W ten sposób dowiesz się, czego nie oferują marki z Twojej niszy – ale Ty możesz. Zanim rozpoczniesz proces produkcji, przygotujesz się na podbój świata aplikacji mobilnych. Musisz tylko opracować plan i świadomie podejmować kolejne kroki.
Wybór platformy: Android vs iOS
Teraz wiesz, jaki jest Twój cel i w jaki sposób chcesz go osiągnąć. Aplikacja jest zaplanowana w najmniejszych szczegółach, aby mogła stać się idealnym rozwiązaniem dla Twoich potencjalnych klientów. Przyszedł czas na zatrudnienie zespołu developerskiego, który przekształca pomysły na apki w rzeczywistość.
W tym artykule skupiamy się na aplikacjach mobilnych, ale warto również rozważyć stworzenie aplikacji webowej. W ten sposób można dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Poza tym niektóre produkty wymagają aplikacji webowej lub strony internetowej, aby dostarczać użytkownikom lepsze doświadczenia z marką i ułatwiać korzystanie z usługi. Porozmawiaj o tym z zespołem, który będzie budował Twoją aplikację – prawdopodobnie podzielą się z Tobą swoimi radami i rekomendacjami.
W każdym razie wybór platformy, na którą stworzymy naszą aplikację, zależy od kilku czynników. Google Play i App Store firmy Apple to dwa znaczące źródła klientów. Stworzenie apki dla obu z nich może wydawać się najlepszą decyzją, ale nie zawsze musi tak być.
Dla przykładu, w Stanach Zjednoczonych urządzenia z iOS dominują, więc jeżeli Twój produkt jest przeznaczony na ten rynek, inwestycja w aplikację na Androida może nie być opłacalna. W Europie jest to zależne od kraju, warto więc wykonać gruntowne badanie rynku, które wcześniej omawialiśmy. Znaj potencjalnych odbiorców, do których chcesz dotrzeć.
Tworzenie aplikacji na Androida i iOS jest różnym procesem. Zachęcamy do pobrania naszego ebooka o budowaniu aplikacji cross-platformowych i natywnych. To obszerny poradnik wyjaśniający, jak różnią się te dwa rodzaje developmentu i jak wpływają one na koszt, czas i rezultat pracy nad projektem aplikacji. Development cross-platformowy może być szczególnie korzystny, gdy chcemy zbudować aplikacje dla Google Play i App Store z wykorzystaniem jednego kodu – to skraca proces i jest nieco tańsze. Rozwiązania natywne są droższe, lecz oferują więcej funkcjonalności i lepszą wydajność.
Pobierz ebooka, aby dowiedzieć się, która z tych metod developmentu będzie odpowiednia dla Twojego biznesu.
Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?
Jak więc rozpocząć projekt aplikacji mobilnej? Zatrudniając developerów – zazwyczaj jest to software house z doświadczeniem i wiedzą o startupach. Tego typu firmy wiedzą bardzo dobrze, jak przekształcić pomysł na aplikację w realny produkt.
Wiele czynników wpływa na cenę zbudowania aplikacji mobilnej. Rodzaj apki, ilość funkcji, wspomniana już technologia (cross-platformowa lub natywna), skalowalność i oczywiście budżet klienta oraz oczekiwana data uruchomienia produktu.
Jako doświadczony zespół budujący aplikacje, dzielimy się przemyśleniami na temat kosztu tworzenia oprogramowania mobilnego w oparciu o nasze poprzednie projekty – możesz je znaleźć w artykule „Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej w 2020 roku?„. To rozbudowany post napisany z myślą o aspirujących założycielach biznesów, aby pomóc im zrozumieć, jak cena developmentu aplikacji może się różnić w zależności od warunków. Zachęcamy do przeczytania!
RAT vs MVP
Podczas itCraftowego webinaru, nasi eksperci dyskutowali o narzędziach do prototypowania, które określali zagadkowymi skrótami. Prawdopodobnie słyszeliście już o MVP, ale czym jest ta druga nazwa kojarząca się z małym gryzoniem?
Minimum Viable Product to znany koncept w branży IT, ale coraz więcej specjalistów z tej dziedziny twierdzi, że nie jest to skuteczne narzędzie dla startupów i nowych firm. Testowanie pomysłu poprzez stworzenie próbki produktu, gdzie zakładamy, że jest to “minimum”, które możemy zaoferować, aby zebrać opinie od użytkowników, jest ryzykowne i nieefektywne. Dlaczego?
Po pierwsze, Minimum Viable Product (“minimalny opłacalny produkt”) nie jest finalnym produktem, który będziemy budować. Gdy pracujemy nad pomysłem na aplikację, zwykle przewidujemy, że będzie miała ona konkretny zestaw funkcjonalności. Porównywanie MVP do pełnowartościowego produktu jest jak porównanie czarnej kawy do ekstrawaganckiej latte z bitą śmietaną i posypką.
Początkowo MVP służył za pole doświadczalne do testowania głównych funkcji aplikacji, jednak w tej chwili traktuje się go jako pierwszą wersję produktu – zwykle ma zbyt wiele funkcjonalności, aby uznać go za Minimum Viable Product, a jednocześnie nie ma ich wystarczająco, aby być produktem właściwym. Ponadto, określenie “minimalny” jest subiektywne – dla każdego potencjalnego użytkownika może to oznaczać coś zupełnie innego.
Jaki jest rezultat sytuacji, w której Minimum Viable Product traci swoje pierwotne znaczenie? Ludzie pracujący nad pomysłem na aplikację zapominają, że ta metoda służy do testowania próbek i iteracji pomiędzy każdą mniejszą zmianą po to, aby otrzymać feedback i wyciągnąć wnioski. Zamiast tego, czasami po prostu przesadzają z rozwojem Minimum Viable Product i używają go jako wersji premierowej długo przed tym, zanim aplikacja będzie gotowa do pokazania światu. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że nie zadajemy sobie pytań: co właściwie testujemy i dlaczego to robimy?
Riskiest Assumption Test
Oto kolejna metoda pozwalająca stworzyć pewien rodzaj prototypu. Jak zauważyliśmy na początku tego artykułu, dużo startupów ponosi porażki. Głównym powodem są błędne założenia – po prostu nie znają swojej największej niewiadomej. Niezwykle ważne jest, aby określić najbardziej znaczące założenie i testować je zawczasu.
W ten sposób możemy zredukować koszty inwestycji w zasoby konieczne do zbudowania aplikacji – ponieważ na tej podstawie możemy przewidzieć, które funkcjonalności powinniśmy wprowadzić, a które lepiej sobie odpuścić.
Jak przeprowadzić test najbardziej ryzykownego założenia czyli RAT? Należy zebrać wszystkie założenia – każde z nich będzie miało wpływ na potencjalny sukces aplikacji. Potem weryfikujemy je na podstawie siły tego wpływu – czy jest niski, czy raczej wysoki? Wszystkie założenia o niskiej sile wpływu odrzucamy, aż będziemy mieć to jedno najbardziej ryzykowne. I to je powinniśmy przetestować. Podczas naszego webinaru podzieliliśmy się narzędziem typu canvas, które pozwala określać założenia odnośnie aplikacji mobilnej. Zachęcamy do zapoznania się z nim!
Jednym z przykładów najbardziej ryzykownego założenia może być dowożenie zakupów do starszych obywateli. Czy będą oni korzystać z internetu i aplikacji mobilnej? To potencjalne ryzyko, dlatego trzeba je zbadać. W tym rodzaju testów nie warto marnować czasu – cały koncept oparty jest na małych i szybkich eksperymentach.
Podczas gdy Minimum Viable Product jest używany głównie do tworzenia coraz większej ilości wersji aplikacji, dając nam iluzję linearności produkcji, Riskiest Assumption Test jest skupiony na uczeniu się. Nie trzeba w tym przypadku zbyt mocno przemyśliwać wielu kwestii, najlepiej po prostu użyć dostępnych zasobów i stworzyć próbkę do testów. Można nawet pokusić się o użycie gotowego rozwiązania podobnego do naszego pomysłu. Pytajmy znajomych, stwórzmy ankietę w Google Forms, uruchommy kampanię reklamową w social media – jest wiele sposobów.
Konkluzja jest taka – testować, testować i testować jeszcze więcej! To procedura, która pozwoli nam wyeliminować wiele błędów i potknięć. Wczesne testowanie to kluczowy etap każdego startupowego sukcesu.
Elementy strategii dla finalnej aplikacji
Co zrobisz, gdy aplikacja Twoich marzeń będzie już gotowa? Dodasz ją do sklepów z aplikacjami i będziesz czekać na wielką sławę? W takim razie prawdopodobnie się naczekasz i niewiele z tego będzie. Nie zostawiaj marketingu i działań promocyjnych na ostatni moment. Dodaj je do swojej strategii i szczegółowo zaplanuj.
Design aplikacji
W porządku – to wciąż jest część procesu produkcyjnego. Ale musi być uwzględniony w strategii. Dostarczanie pozytywnych wrażeń i udoskonalanie produktu to klucz do zaangażowania użytkowników, jakiego naprawdę chcemy.
Warto mieć wizję produktu – jak będzie wyglądał? Jakie kolory i typografię zastosujemy? Czy chcemy go uzupełnić o ilustracje lub animacje? Zatrudnij software house z doświadczonym zespołem designerów, którzy się tym zajmą. Telefony komórkowe mają małe ekrany, a aplikacje mobilne działają nieco inaczej niż strony internetowe i aplikacje komputerowe – pamiętaj więc, aby zapytać o design z obszarów UI (user interface) i UX (user experience). To dwa główne komponenty wizualnej strony Twojej aplikacji.
Jeśli nie masz pomysłu na identyfikację wizualną, nie przejmuj się. Grafik z pewnością Ci z tym pomoże. Wszyscy ci eksperci pracują w renomowanych software house’ach, zainwestuj więc we współpracę z jednym z nich. W ten sposób otrzymasz warsztaty, produkcję, design i testy w jednym miejscu. To świetne rozwiązanie dla startupów z określoną sumą pieniędzy i konkretnym czasem na wejście w świat biznesu związanego z aplikacjami.
Strategia monetyzacji
Głównym celem każdej dużej lub małej firmy jest zarabiać pieniądze. To oczywiste, że gdy pracujesz nad aplikacją mobilną, musisz rozważyć wszystkie opcje monetyzacji. Ludzie powinni być oczarowani Twoją wizją, aby chętnie płacili za Twoje produkty lub usługi.
Co możesz zaoferować?
- Aplikacje typu freemium – aplikacja darmowa do pobrania, lecz posiadająca zablokowane funkcje wymagające płatności.
- Aplikacja płatna / premium – ta aplikacja musi zostać zakupiona przez użytkownika w sklepie z aplikacjami. W tym przypadku warto pokazać ludziom, jaka jest wartość produktu, gdyż są oni mniej skłonni zapłacić za apkę zanim będą mogli z niej skorzystać.
- Model subskrypcyjny – opłacając miesięczny lub roczny plan, otrzymujemy dostęp do większości funkcji w aplikacji. W ten sposób generujemy regularny przychód.
- Zakupy w aplikacji – apka oferuje cyfrowe lub fizyczne aktywa, które mogą być kupowane przez użytkowników. Metoda często spotykana w grach mobilnych.
- Reklamy – mogą być wyświetlane wewnątrz aplikacji, co oznacza, że użytkownik nie ponosi kosztów użytkowania produktu. Pamiętaj, aby nie poświęcić części interfejsu użytkownika na reklamy, bo to będzie zniechęcać ich do użytkowania apki.
- Sponsoring – relacje partnerskie z inną marką są możliwe, gdy mamy już sporą bazę użytkowników. Sponsor otrzyma dostęp do większej grupy odbiorców i w zamian pomoże nam zainwestować w dalszy rozwój.
Optymalizacja pod sklepy z aplikacjami
Dodanie aplikacji do najpopularniejszych sklepów (Google Play i App Store od Apple) nie wystarczy, aby sięgnąć gwiazd w tym biznesie. W obu przypadkach trzeba zainwestować w konto developerskie pozwalające udostępniać aplikacje, zarządzać nimi i edytować ich profile.
Warto przemyśleć nazwę aplikacji, opis jej najważniejszych funkcjonalności, logo, grafiki reprezentujące jej wewnętrzny wygląd oraz tagi. Używanie słów kluczowych i fraz pomagających ludziom znaleźć naszą aplikację jest tutaj bardzo istotne.
Przemyśl również kwestię promowania apki w social mediach, inwestycji w Google Ads i stworzenia contentu marketingowego. Więcej na temat strategii marketingowych dla aplikacji mobilnych znajdziesz w naszym artykule: „Marketing aplikacji mobilnych – ASO, PPC, porady i triki„.
Wejdź w świat aplikacji mobilnych właściwą drogą!
Aby stać się częścią branży aplikacji mobilnych, trzeba pokonać długą drogę. Jeśli funkcjonalności przez Ciebie oferowane zafascynują ludzi i zachęcą ich do używania Twojej apki – osiągniesz sukces. By to zrobić, musisz planować i ustalać strategię przez cały proces produkcji.
Jeśli nie było Cię na naszym webinarze, który był bardzo pomocny dla aspirujących twórców startupów i biznesowych weteranów – nie martw się. Sprawdź nasze posty blogowe, gdzie dzielimy się ogromem wiedzy i doświadczeń z zakresu tworzenia aplikacji mobilnych i innych produktów software’owych. Pobierz nasz ebook i dowiedz się jeszcze więcej o budowaniu aplikacji z użyciem różnych technologii. Napisz do nas, jeśli masz już w głowie pomysł na projekt i potrzebujesz niezawodnego partnera biznesowego, który pomoże Ci osiągnąć cel.
W itCraft wspieramy wszystkie pomysły na biznes – od wejścia w świat aplikacji, przez dodawanie nowych, lepszych funkcji do istniejącej już apki, po optymalizację procesów biznesowych dla dużych korporacji i przedsiębiorstw. Obserwuj nas, aby być na bieżąco z informacjami o naszych projektach – większość porad udostępniamy zupełnie za darmo. Mamy nadzieję, że ten artykuł będzie przydatny dla wszystkich z Was, którzy chcą wejść w świat aplikacji mobilnych z wyjątkowym pomysłem i jeszcze lepszą strategią wdrożenia go w życie.