Biznes10 min czytania

Czym jest pitch deck?

Karol Wegner

Board Member

Alexa Trachim

Technical Content Writer

Czym jest pitch deck?

Stawiasz pierwsze kroki w biznesie? Uważasz, że Twój pomysł jest wart miliony? Wierzymy, że tak właśnie jest, ale czy inwestorzy podzielą nasze zdanie? Jeżeli zaprezentujesz im dopracowany, robiący wrażenie pitch deck, są szanse, że tak będzie. Być może zastanawiasz się, jak stworzyć idealną prezentację swojego rozwiązania. O tym właśnie jest ten artykuł.

Omówimy w nim wszystko, co jest związane z pitch deckiem – w tym slajdy, które musisz w nim umieścić, metody prezentowania startupu w sposób interesujący i wiarygodny oraz praktyki, których warto unikać. Ruszajmy! Wraz z nami stworzysz pitch deck, który pomoże Twojej firmie osiągać założone cele.

Czym jest pitch deck?

To prezentacja stworzona, aby zaimponować potencjalnym inwestorom i przekonać ich do sfinansowania Twojego pomysłu. Zwykle tworzą ją rynkowi nowicjusze lub firmy, które chcą zbudować nowy produkt lub usługę. Taka prezentacja powinna być zwięzła i zawierać najważniejsze informacje o samym pomyśle, proponowanym biznesplanie, wyznawanych przez firmę wartościach oraz wszelkie istotne dane. Może być udostępniana wszystkim zainteresowanym stronom – nie tylko inwestorom, ale także klientom docelowym, przyszłym członkom zarządu, partnerom i pracownikom.

Prezentacje typu pitch deck są tworzone przy użyciu popularnych programów, takich jak PowerPoint, Prezi, Canva, Google Slides lub innych preferowanych narzędzi. Bez względu na to, które z nich wybierzesz, musisz wiedzieć, co dokładnie powinno znaleźć się w pitch decku i jak go zaprojektować, aby przyciągał uwagę, był przekonujący i prezentował informacje w odpowiedni sposób. Ponadto najlepiej by było, gdyby prezentacja była edytowalna w razie potrzeby. Czasami będzie trzeba przedstawić wszystko w ciągu 5 minut, a czasami będziesz mieć godzinę. Pamiętaj o tym podczas tworzenia pitch decka.

Jaka powinna być struktura idealnego pitch decka?

Jak już wspomnieliśmy, prezentacja tego typu może być krótka lub dość rozbudowana – w zależności od osób, którym będziesz ją pokazywać i czasu przeznaczonego na spotkanie. Dlatego chcemy wspomnieć o wszystkich możliwych typach slajdów mogących się w niej znaleźć. Dzięki temu za każdym razem możesz wybrać tylko te najbardziej istotne. Co więcej, jeżeli zamierzasz wysyłać swoją prezentację lub znajdziesz się w sytuacji, w której czas nie będzie Cię ograniczał, każdy z nich może okazać się przydatny. Pamiętaj jednak, aby było zwięźle i na temat – o tym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Co w takim razie powinno znaleźć się w pitch decku?

Wstęp

Zacznij od pokazania odbiorcom, kim jesteś i dlaczego powinni poznać Twój pomysł. Nie rozwlekaj tematu, kilka zdań w zupełności wystarczy.

Problem

Firmy, które odnoszą sukcesy, oferują produkty lub usługi rozwiązujące konkretne problemy. To właśnie sprawia, że klienci do nich wracają. Jaki problem udało Ci się odnaleźć i jak chcesz go rozwiązać? Zaprezentuj statystyki i inne dane, które dowodzą, że istnieje rynek potrzebujący pomocy w tym obszarze.

Rozwiązanie

Przedstaw swoją ofertę i udowodnij osobom oglądającym prezentację, że ten produkt lub usługa mogą zmienić życie Twoich klientów. Pokaż również wygląd i działanie Twojego rozwiązania.

Aktualny stan Twojego rozwiązania

Jeżeli Twój produkt lub usługa nie są jeszcze gotowe, daj odbiorcom informację na temat tego, co jest jeszcze do zrobienia oraz przewidywany czas wprowadzenia produktu na rynek. Może chcesz najpierw zbudować MVP? A może Twój prototyp już został wdrożony, a teraz chcesz stworzyć finalne rozwiązanie?

Unikalne punkty sprzedażowe

Co sprawia, że Twój pomysł jest wyjątkowy? Czym wyróżnia się na tle innych podobnych rozwiązań na rynku? To Twoje klucze do sukcesu, więc zwróć na nie szczególną uwagę.

Klienci

Kto jest Twoim idealnym klientem docelowym? Jaka jest wielkość rynku, na który chcesz trafić? Jeżeli masz już grupę zainteresowanych osób, nie zapomnij wspomnieć o tym na slajdzie. Celem jest pokazanie każdej ze stron, że Twoje rozwiązanie ma potencjał i może być sprzedane wielu osobom.

Konkurencja

Porównaj się z innymi firmami z Twojej niszy. Czy masz coś, czego oni nie mają? Ilu jest graczy, z którymi musisz konkurować – wielu, czy tylko kilku? A może jesteś pionierem i nie ma w ogóle konkurencji, jednak są biznesy podobne do Twojego? Weź to wszystko pod uwagę.

Model biznesowy

Twoja firma musi zarabiać i jest na to kilka sposobów. Opisz je wszystkie i przedstaw swoje prognozy dotyczące strumieni przychodów oraz osi czasu. Bez względu na to, czy chcesz sprzedawać produkty fizyczne lub cyfrowe, oferować możliwość wykupu reklam, czy skorzystać z dowolnego innego modelu, wszystko musi być przedstawione w realistyczny i przejrzysty sposób.

Zespół

Poznanie ludzi, którzy stoją za Twoją firmą, ma kluczowe znaczenie dla odbiorców pitch decka. Chcą zobaczyć prawdziwe osoby odpowiedzialne za stworzenie produktu lub usługi. W części prezentacji przedstawiającej zespół umieść zdjęcia, imiona, role w organizacji oraz krótki opis każdego z członków.

Propozycja inwestycyjna

Ten slajd powinien szczegółowo pokazać, ile pieniędzy potrzebujesz na rozwój swojego pomysłu i, co najważniejsze, dlaczego ich potrzebujesz. Na co je wydasz? Zaprezentuj dokładny harmonogram oraz budżet wymagany do osiągnięcia określonych celów.

Informacje kontaktowe

Podaj swój adres e-mail, numer telefonu, nazwę profilu na LinkedIn lub inne miejsca, w których ludzie mogą się z Tobą skontaktować. Powinni mieć szansę zrobić to szybko, więc umieść na tym slajdzie tylko aktualne informacje.

O czym pamiętać tworząc i prezentując pitch deck?

Wiedza o tym, co należy umieścić w pitch decku, to dopiero pierwszy krok do stworzenia przekonującej prezentacji. Musisz zrozumieć zasady, dzięki którym stanie się ona jeszcze lepsza – zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej. Oto kilka wskazówek i trików, dzięki którym wykreujesz doskonały pitch deck i zaprezentujesz go w atrakcyjny sposób.

Prostota to podstawa

Chociaż istnieje wiele slajdów, które możesz umieścić w pitch decku, nie warto tworzyć zbyt przekombinowanej prezentacji. Twoim zadaniem jest zaprezentować pomysł w przystępny sposób. Możesz to zrobić, skupiając każdy slajd na jednym temacie. Nie umieszczaj na nich zbyt wiele tekstu. Wystarczy jedno lub dwa zdania plus kilka elementów wizualnych, takich jak grafiki, wykresy i statystyki. Resztę można zakomunikować podczas prezentowania – chociaż byłoby świetnie, gdyby sam pitch deck wystarczył do pokazania Twojego biznesu, ponieważ nie zawsze będziesz go prezentować na żywo.

Zaangażuj odbiorców

Musisz zrobić niezapomniane pierwsze wrażenie, a następnie przykuć uwagę odbiorców storytellingiem. Emocje napędzają zaangażowanie – spraw więc, by historia Twojej firmy była ekscytująca. Pomiń nudne fakty, które mogą nie być zbyt interesujące dla ludzi. Zwięzłość gwarantuje, że nie przestaną Cię słuchać w połowie wystąpienia.

Postaw na przekaz wizualny

Jak już wspomnieliśmy, prezentacja nie powinna być całkowicie oparta na tekście. Dodanie zdjęć, wykresów, liczb, tabel i innych elementów graficznych jest niezbędne nie tylko do utrzymania zainteresowania odbiorców. Służą one także jako dowody na poparcie Twoich słów. Na przykład, jeżeli chcesz pokazać dotychczasową historię firmy, przygotuj oś czasu z najważniejszymi datami. Lub porównaj Twoją firmę z konkurencją, używając tabeli z odpowiednimi liczbami. Możliwości jest wiele, więc nie ograniczaj się.

Spójność, realizm i aktualne dane

Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać. Prezentacja powinna być spójna wizualnie, najlepiej opatrzona logo oraz firmowymi kolorami i fontami. Losowo wyglądające slajdy będą wyglądać na oderwane od Twojej marki. Realistyczne podejście gwarantuje, że nie zaczniesz przesadzać i składać obietnic, których nie możesz dotrzymać. Ponadto zawsze uzupełniaj slajdy o aktualne informacje, aby nie musieć wyjaśniać, że coś się ostatnio zmieniło w firmie.

Przedstaw swoje cele

Niezależnie od tego, czy prezentujesz swój pitch deck na żywo, czy wysyłasz plik PDF potencjalnym inwestorom lub klientom, Twoje cele powinny wybrzmieć głośno i wyraźnie. Szukasz finansowania i to jest fakt. Nie zapomnij zaznaczyć tego na slajdach. Poproś o pieniądze, pokaż, na co je wydasz, i powiedz zainteresowanym, co mogą uzyskać, jeśli wybiorą Twoją firmę.

O czym pamiętać tworząc i prezentując pitch deck?

Czego nie robić tworząc prezentację typu pitch deck

Znasz już najlepsze praktyki stosowane w tworzeniu idealnych pitch decków. Porozmawiajmy teraz o rzeczach, których nie powinno się robić. Są to błędy, których warto unikać zarówno podczas tworzenia slajdów, jak i prezentowania efektu końcowego. Świadomość ich istnienia oraz niepopełnianie ich gwarantuje, że przyciągniesz uwagę odbiorców, utrzymasz ich zainteresowanie, przekażesz im potrzebne informacje i przekonasz ich, by zaufali Twojej firmie i zainwestowali w nią. Czego więc nie powinno się robić?

Przede wszystkim Twoja prezentacja nie powinna być zbyt długa. Wiemy, że wspomnieliśmy o wielu rodzajach slajdów, które można umieścić w pitch decku, jednak nie zawsze konieczne jest uwzględnienie ich wszystkich. Jeśli nie masz nic do powiedzenia na dany temat, lepiej go pominąć i skupić się na najważniejszych faktach oraz statystykach. Przedstawienie firmy, pokazanie możliwości inwestycyjnych i zaprezentowanie modelu biznesowego to prawdopodobnie najważniejsze elementy, na których naprawdę warto się skupić. 10 konkretnych slajdów jest znacznie lepsze niż 40 przeciętnych.

Zaleca się, aby w pitch decku nie używać zbyt wielu list z podpunktami, gdyż powodują one przeładowanie i są nudne w odbiorze. Tak samo zrezygnuj z małych fontów, które są trudne do odczytania. Idź w przeciwnym kierunku i przygotuj slajdy z grafikami, większymi literami i ogarniętą estetyką. Pamiętaj, że prezentując swoje pomysły nie możesz czytać z kartki – zamiast tego opowiadaj historię, która wywoła określone emocje. Przygotuj się na pytania i odpowiedz na wszelkie wątpliwości, które mogą się pojawić. Musisz wiedzieć jak najwięcej o swojej niszy, klientach i samym biznesie. Najgorszym błędem, jaki możesz popełnić, są braki w wiedzy, które uniemożliwią Ci swobodne rozmawianie o Twoim pomyśle.

Co zrobić, gdy pitch deck jest gotowy?

Możesz zaplanować spotkania (online i offline) lub wysłać go do zainteresowanych stron. Zawsze przesyłaj plik PDF, a nie prezentację PowerPoint czy link do Google Slides. W tej formie pitch deck będzie wyglądał bardziej profesjonalnie, a także łatwiej będzie go przejrzeć czy, na przykład, wydrukować. Chcesz zrobić świetne pierwsze wrażenie, prawda? W takim razie musisz wziąć pod uwagę wszystkie potrzeby. Być może zastanawiasz się, kto w dzisiejszym świecie drukuje takie dokumenty, ale niektórzy lubią robić notatki na papierze. Przejrzysty, dobrze sformatowany plik PDF to najlepszy sposób na przesłanie fizycznej kopii pitch decka.

Jeżeli spotykasz się osobiście z inwestorami lub innymi interesariuszami, poświęć trochę czasu na stworzenie scenariusza prezentacji i przećwiczenie go. Jak wspomnieliśmy wyżej, nie możesz czytać z kartki, ale z drugiej strony improwizowanie całego wystąpienia też nie jest dobrym pomysłem. W pierwszym przypadku będziesz wyglądać i brzmieć jak robot, w drugim będzie chaotycznie, bez ładu i składu. Pamiętaj o kontakcie wzrokowym i naturalności. Zapamiętaj najważniejsze dane, o które może zapytać się Twoja publiczność. Ludzie, którzy zachowują się profesjonalnie, ale nie są zbyt spięci, zyskują sympatię niemal natychmiast. Przyda się też szczypta humoru, choć wszystko zależy od odbiorców. Zrób research, jeśli to możliwe i dopasuj się do ich stylu budowania relacji biznesowych.

Po prezentacji możesz od razu usłyszeć ofertę, ale nie zawsze tak jest. Czasami otrzymasz zaproszenie na kolejne spotkanie w celu dalszego omówienia Twojego pomysłu. Innym razem będzie trzeba wysłać wiadomość (tzw. follow-up), aby dowiedzieć się, czy inwestor nadal jest zainteresowany. Bez względu na to, czy otrzymasz dofinansowanie, czy nie, każda szansa na spotkanie z potencjalnymi partnerami jest szansą na naukę i doskonalenie swoich umiejętności. Jeśli ktoś nie doceni Twojego pomysłu, nie oznacza to, że inna osoba pomyśli tak samo. Niezbędna jest tutaj metoda prób i błędów. Mamy nadzieję, że dzięki radom zawartym w tym artykule odniesiesz sukces za każdym razem.

Powodzenia z pitch deckiem!

Teraz znasz już wszystkie dobre praktyki, a także błędy, których należy unikać podczas tworzenia i prezentowania swojego pitch decka. Bez względu na to, czy stawiasz pierwsze kroki w biznesie, czy też szukasz nowej ścieżki dla istniejącej już firmy – u nas znajdziesz ogrom cennej wiedzy. Naszym celem jest wspieranie Cię w stawaniu się kolejnym liderem na rynku i branżowym hitem. Od ponad dziesięciu lat pomagamy rozwijać się markom i wiemy, że zaprezentowanie pomysłu we właściwy sposób bywa połową sukcesu. Po zdobyciu środków rozpoczynają się prace nad techniczną stroną produktu.

Na jakim etapie jesteś w tej chwili? Potrzebujesz wsparcia doświadczonych konsultantów biznesowych, którzy pomogą Ci doszlifować Twój pomysł i stworzyć świetnego pitch decka? A może masz już swoją prezentację, ale trzeba ją nieco ulepszyć, aby naprawdę się wyróżniała? Możemy również rozpocząć współpracę, jeżeli masz już fundusze i chcesz ruszyć z projektem stworzenia oprogramowania dla Twojej firmy. Bez względu na to, jakie są Twoje obecne wymagania, możesz skontaktować się z nami, a my staniemy się Twoim partnerem IT, któremu możesz zaufać. Stwórzmy razem coś niesamowitego!


Karol Wegner

Board Member

Alexa Trachim

Technical Content Writer

Post article


5/5 - (1 vote)

Masz projekt? Porozmawiajmy

Skontaktuj się