Co to jest aplikacja mobilna?
Alexa Trachim
Bartosz Pieślak
Na naszym blogu i w mediach społecznościowych dużo mówimy o tworzeniu, promocji i biznesowych aspektach aplikacji mobilnych. Nie omówiliśmy jednak jeszcze najważniejszej kwestii – czym właściwie jest aplikacja mobilna. Pewnie sądzisz, że każdy to wie i nic nie wymaga wyjaśnienia. Wyobraź sobie jednak, że musisz wytłumaczyć to zagadnienie istocie pozaziemskiej. Jak to zrobić? “To coś, co sprawia, że możemy coś robić na smartfonie, czyli takim małym komputerze…” się nie liczy.
W tym artykule omówimy wszystkie techniczne aspekty aplikacji mobilnych. Porozmawiamy o definicji, technologiach i procesie wytwarzania. Poznasz różne typy aplikacji, języki programowania wykorzystywane podczas procesu developmentu i wiele więcej. Przejdźmy do rzeczy – jest sporo tematów, którym chcemy poświęcić tutaj miejsce.
Czym jest aplikacja mobilna?
Aplikacja mobilna to oprogramowanie zainstalowane na urządzeniu mobilnym (smartfonie lub tablecie) w celu świadczenia określonych usług. Rozszerza ona możliwości preinstalowanego systemu i umożliwia właścicielowi wybór funkcji, które będzie posiadało jego urządzenie.
Według definicji portalu Technopedia:
“Aplikacje mobilne to odejście od zintegrowanych systemów oprogramowania, które zwykle znajdują się na komputerach PC. W zamian każda aplikacja zapewnia ograniczoną i wyizolowaną funkcjonalność – taką jak gra, kalkulator lub przeglądanie stron internetowych”.
Większość aplikacji mobilnych, z których korzystamy dzisiaj, posiada jedną lub kilka funkcjonalności. Coraz częściej jednak tworzy się produkty wielozadaniowe. W naszym artykule o trendach mobilnych na 2022 rok (w języku angielskim) wspominamy, że takie aplikacje stały się standardem w Chinach i innych krajach azjatyckich. Są one swego rodzaju “centrami dowodzenia” – w jednym miejscu można znaleźć wiele różnych funkcji. Mimo to większość aplikacji nadal tworzona jest z myślą o jednym, konkretnym celu.
Typy aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne można klasyfikować na podstawie kilku czynników. Skupimy się na dwóch z nich – ich przeznaczeniu oraz zastosowanych technologiach. O tych drugich przeczytasz w dalszej części artykułu, gdy będziemy skupiać się na developmencie i aspektach technicznych.
Teraz przyjrzyjmy się bliżej funkcjonalnościom, jakie oferują aplikacje mobilne:
- mCommerce – Czy wiesz, że obecnie ponad połowa zakupów online ma miejsce na urządzeniach mobilnych? Z tego powodu aplikacje mCommerce zyskują coraz większą popularność. To sklepy internetowe działające na smartfonach, pozwalające wygodnie robić zakupy bez względu na rozmiar ekranu. Niezależnie od lokalizacji, wyszukiwanie produktów, dodawanie ich do koszyka oraz opłacanie zamówień nie sprawia większych problemów.
- Aplikacje do rezerwowania usług – Aplikacje mobilne dedykowane umawianiu wizyt i dokonywaniu rezerwacji. Tworzy się je dla wszystkich rodzajów usług, takich jak kosmetyka, transport, gastronomia, opieka zdrowotna, podróże i nie tylko. Dzięki tego typu aplikacjom użytkownicy mogą łatwo i szybko rezerwować interesujące ich bilety lub wizyty, nawet będąc w biegu. To właśnie sprawia, że są tak popularne.
- Gry mobilne – Znany i lubiany rodzaj aplikacji zapewniający rozrywkę milionom użytkowników na całym świecie. Badania pokazują, że w świecie urządzeń mobilnych gry wiodą prym, a według raportu App Annie o trendach na 2022 rok, tendencje te nadal będą wzrostowe. Głównie będzie to spowodowane coraz częstszym wykorzystywaniem koncepcji metaverse oraz modeli play-to-earn.
- Aplikacje finansowe – Ten sam raport App Annie pokazuje znaczny wzrost zainteresowania aplikacjami mobilnymi z sektora finansowego. Kiedyś były to tylko produkty pozwalające zarządzać kontami bankowymi, jednak to już przeszłość. Teraz oferują one między innymi proste inwestowanie, zaciąganie pożyczek i inne usługi w przeszłości dostępne jedynie podczas stacjonarnych wizyt w placówkach.
- Aplikacje społecznościowe – Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn i obecny hit internetu, czyli TikTok, to aplikacje, których nie musimy nikomu przedstawiać. Pozwalają one użytkownikom pozostawać w kontakcie z innymi osobami oraz publikować treści i dzielić się opiniami.
- Aplikacje zwiększające produktywność – narzędzia do śledzenia nawyków, listy rzeczy do zrobienia, aplikacje do organizacji czasu i podobne rozwiązania mobilne oferują wsparcie w osiąganiu celów osobistych i zawodowych. Uwielbiają je nie tylko właściciele biznesów, ale także osoby, które inwestują swój czas w rozwój osobisty i samodoskonalenie się.
- Aplikacje lifestyle’owe – w tej kategorii mieszczą się rozwiązania z kategorii fitness, diety, randkowanie, moda i wszystkie inne aplikacje odnoszące się do indywidualnego stylu życia danej osoby.
- Aplikacje edukacyjne – do nauki języków obcych lub jakiejkolwiek innej umiejętności. Pomagają ludziom zdobywać nowe umiejętności.
- Aplikacje rozrywkowe – według App Annie, rynek platform streamingowych w 2022 roku będzie wart 12 miliardów dolarów. YouTube, Netflix, HBO GO, Hulu i inne podobne usługi stały się niezbędne, gdy wybuchła pandemia, a lockdowny zatrzymały ludzi w domach.
Jeżeli zastanawiasz się, ile kosztuje stworzenie każdej z tych aplikacji, szczegóły znajdziesz w naszym cenniku. Możesz również przeczytać nasz artykuł na ten temat.
Jak tworzy się aplikacje mobilne?
Dla software house’u takiego jak itCraft budowanie aplikacji mobilnych to chleb powszedni. To nic innego jak tworzenie oprogramowania z wykorzystaniem technologii dedykowanych urządzeniom mobilnym. Projektując aplikacje tego typu, musimy pamiętać o kilku rzeczach. Przykładowo, UX musi być dostosowany do mniejszych ekranów oraz sposobu, w jaki korzystamy ze smartfonów – nawigacji palcami (głównie kciukiem) oraz dotykiem.
W procesie developmentu aplikacji mobilnych warto wziąć pod uwagę kilka czynników. Najważniejszym z nich jest dobór technologii. Jest on zależny od konkretnych celów biznesowych. Czy chcesz, aby Twoja aplikacja była dostępna również w przeglądarce i na komputerze? A może ma to być proste oprogramowanie dostępne tylko na urządzeniach mobilnych lub nawet na jednym systemie operacyjnym (Android lub iOS)? Odpowiedzi na te pytania zdeterminują wybór języków programowania i frameworków, które zostaną wykorzystane w procesie produkcji. Wpłyną także na koszt i czas realizacji projektu.
Aplikacje natywne vs. cross-platformowe
Najważniejszy podział rozwiązań mobilnych to aplikacje natywne oraz cross-platformowe. Użytkownik nie widzi różnicy, gdy z nich korzysta, ale procesy ich tworzenia są zdecydowanie inne. Podczas gdy aplikacje natywne są kodowane przy użyciu dedykowanego języka oprogramowania przypisanego do danego systemu, aplikacje wieloplatformowe działają na różnych platformach, mimo że są pisane w jednym frameworku. Obie opcje mają swoje plusy i minusy.
Aplikacje natywne zazwyczaj tworzy się przy pomocy Kotlin (na Androida) i Swift (na iOS). Są to obecnie główne języki stosowane w projektach aplikacji mobilnych na te platformy, choć oczywiście nie jedyne. Developerzy preferują Kotlin i Swift, ponieważ oferują solidny kod wysokiej jakości, który zapewnia doskonałą wydajność. Natywne technologie są doskonałe, jeżeli chcesz stworzyć zaawansowaną aplikację mobilną z licznymi funkcjonalnościami. Języki dedykowane konkretnym platformom pozwalają naprawdę wykorzystać możliwości systemu operacyjnego, na którym będzie działać aplikacja oraz wdrożyć funkcje wykorzystujące potencjał danego urządzenia.
Czasami chcemy jednak, aby aplikacja działała na wielu platformach. Jednocześnie produkt ten może wcale nie wymagać skomplikowanej struktury. Wtedy cross-platform jest świetnym wyborem. Ponieważ takie aplikacje są oparte na jednej bazie kodu, stworzenie danego rozwiązania może być nieco tańsze niż w przypadku oprogramowania natywnego. Po zakończeniu produkcji aplikacja może działać na Androidzie, iOS, Windowsie i wielu innych platformach. Na wszystkich będzie wyglądać i działać praktycznie tak samo – programiści muszą jedynie wprowadzić kilka usprawnień, które dostosują aplikację do pojedynczych platform, ale w zasadzie będzie ona od razu gotowa do instalacji na różnych urządzeniach.
Pewnie zastanawiasz się, którą opcję wybrać. Najlepszym sposobem na ustalenie tego, jest zasięgnięcie rady u swojego partnera IT. Firma tego typu jest w stanie zarekomendować najlepsze technologie dostosowane do wybranego typu aplikacji oraz Twoich celów biznesowych. W zależności od platformy, na której chcesz działać, przeznaczenia Twojego produktu cyfrowego oraz zakresu projektu, Twój zespół wybierze odpowiednie narzędzia, dzięki którym stworzą produkt wysokiej jakości bez nadwyrężania budżetu.
Dlaczego potrzebujesz zaufanego software house’u, aby zbudować aplikację mobilną?
Skoro wspomnieliśmy już o dostawcach usług IT, do stworzenia aplikacji mobilnej potrzebujesz zespołu doświadczonych specjalistów. Opcji jest kilka.
- Zatrudnienie wewnętrznego zespołu programistów i designerów ma sens głównie wtedy, gdy regularnie tworzysz nowe oprogramowanie lub myślisz o projekcie długoterminowym. Sam proces może być kosztowny i czasochłonny, ze względu na fakt, że musisz zrekrutować, zatrudnić i wdrożyć nowych pracowników. Istnieje również ryzyko, że Twoi pracownicy nie będą mieli nic do roboty po zakończeniu projektu.
- Współpraca z freelancerem może być znacznie tańsza, ale ma swoje wady. Przede wszystkim jest to fakt, że freelancerzy są zazwyczaj specjalistami w jednej wąskiej dziedzinie – na przykład konkretnym języku oprogramowania. Nie oferują oni pełnego zakresu usług, na przykład designu, zapewnienia jakości czy konsultacji biznesowych. Świetnie nadają się do małych projektów, ale nie do tworzenia kompleksowych rozwiązań.
- Najlepszym rozwiązaniem jest współpraca z software housem. Jest droższa, ale w cenie otrzymujemy cały zespół ekspertów, który zajmie się projektem aplikacji mobilnej od podstaw. Otrzymasz wsparcie od pierwszego kontaktu aż do wdrożenia. Doświadczona firma IT zazwyczaj oferuje również dodatkowe korzyści – na przykład współpracę z analitykiem biznesowym, możliwość stworzenia strategii brandignowej czy pomoc w działaniach marketingowych. Mimo że jest to tańsza opcja niż zatrudnienie własnego zespołu, korzyści pozostają niemal takie same.
W itCraft każdego dnia pomagamy naszym klientom w rozwoju ich rozwiązań mobilnych. Zdecydowanie warto zainwestować we współpracę z zespołem specjalistów IT i zlecić im obsługę całego procesu. Otrzymasz produkt cyfrowy dopasowany do Twoich oczekiwań, który wygląda świetnie i działa dokładnie tak, jak oczekują tego Twoi potencjalni użytkownicy. Pracujemy z wykorzystaniem innowacyjnych technologii i zgodnie z najlepszymi branżowymi praktykami, aby tworzone przez nas aplikacje były nowoczesne i służyły Twojej firmie przez długi czas.
Dlaczego warto zainwestować w aplikację mobilną dla Twojego biznesu?
W 2016 roku pobraliśmy 140 miliardów aplikacji. W 2020 roku liczba ta wzrosła do 230 miliardów. Rynek rozwiązań mobilnych każdego roku rośnie w znaczącym tempie i w najbliższym czasie raczej się to nie zmieni. Zgodnie z raportem App Annie State of Mobile 2022, w 2021 roku konsumenci wydali 170 miliardów dolarów w sklepach z aplikacjami, co stanowi 19% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Zasadniczo wszystkie statystyki związane z aplikacjami mobilnym bardzo szybko rosną. Pandemia również miała na nie wpływ, gdyż zamknęła ludzi w domach, jednak przede wszystkim chodzi o fakt, iż w dzisiejszym świecie opartym na technologiach, smartfony i urządzenia mobilne stały się codzienną, integralną częścią życia dla wielu ludzi.
Przeciętny użytkownik korzysta telefonu przez prawie 5 godzin dziennie, co stanowi 1/3 nieprzespanych godzin w ciągu doby! To dużo, ale warto pamiętać, że urządzenia mobilne służą nam nie tylko do komunikacji. Wspierają nas w pracy, zapewniają rozrywkę, pomagają organizować życie, doskonalić umiejętności i poznawać nowych ludzi. Rynek wciąż rośnie i jest to niezaprzeczalny fakt. Firmy, które przegapią swoją szansę na wejście do cyfrowego świata, będą miały trudności ze znalezieniem nowych klientów i zwiększeniem przychodów. Ludzie chcą mieć ciągły dostęp do produktów i usług, których potrzebują. Szukają łatwych i wygodnych rozwiązań. Stworzenie aplikacji mobilnej może być pierwszym krokiem do umocnienia pozycji Twojej firmy w branży lub kolejnym etapem jej podróży ku digitalizacji.
Pytania i odpowiedzi – FAQ
W itCraft zawsze zaczynamy od warsztatów, podczas których omawiamy z klientem szczegóły projektu. Zwykle zajmuje to dwa dni, co pozwala obu stronom zebrać wszystkie potrzebne materiały i uzgodnić szczegóły. Następnie zabieramy się za UX/UI design i stworzenie prototypu rozwiązania. Potem zaczynamy kodowanie oraz testy produktu. To proces często trwający kilka miesięcy, aż do momentu wdrożenia aplikacji. Jeżeli istnieje zapotrzebowanie na inne usługi, dostarczamy je zgodnie z życzeniem klienta. Dowiedz się więcej o naszym procesie tworzenia aplikacji mobilnych, odwiedzając podstronę dedykowaną tej usłudze.
Jak już wspomnieliśmy w artykule, najlepsza będzie współpraca z zaufanym software housem, jednak zawsze warto najpierw przeanalizować swoje potrzeby i podjąć decyzję w oparciu o wszystkie kluczowe czynniki. Co więcej, jeżeli wybierzesz firmę IT, nadal istnieje kilka ścieżek współpracy. Na przykład w itCraft pracujemy w dwóch głównych modelach outsourcingu – dedykowanych zespołach oraz dodatkowym personelu. Pierwszy z nich oznacza, że otrzymujesz cały zespół specjalistów, włączając w to designerów, programistów, testerów i project managera. To oni zajmują się Twoim projektem. Drugi to po prostu dodanie kilku ekspertów z naszej puli talentów do Twojego istniejącego już zespołu na określony czas.
Istnieje kilka opcji, które możesz wziąć pod uwagę. Polecamy nasz artykuł o różnych typach aplikacji – natywnych, cross-platformowych, hybrydowych i PWA. Przykładowo, możemy stworzyć aplikację webową, która będzie wykorzystywać przeglądarkę do pracy na urządzeniach mobilnych. Możliwości jest wiele, a wszystko zależy od Twojego budżetu, potrzeb i celów biznesowych. Jeżeli chcesz, aby Twoje cyfrowe rozwiązanie było dostępne na wszystkich typach systemów operacyjnych, musisz dać nam znać od razu. Zaplanujemy proces developmentu tak, aby spełnić Twoje oczekiwania i stworzyć produkt idealny dla Twoich potencjalnych klientów.
Szukasz zaufanej firmy IT, która będzie Twoim partnerem na tej drodze? A może potrzebujesz specjalistów, którzy zajmą się Twoim portfolio produktów online oraz będą wdrażać w życie nowe pomysły? Niezależnie od etapu, na którym teraz jesteś – itCraft to właściwy adres. Od ponad 11 lat tworzymy aplikacje mobilne dla klientów z całego świata. Możemy z dumą powiedzieć, że jesteśmy integralną częścią ich sukcesów. Outsourcing całych zespołów lub podnajmowanie jednego lub dwóch programistów w celu uzupełnienia wewnętrznego teamu to dla nas żaden problem – zapewniamy stałe wsparcie. Napisz do nas i opowiedz nam o swoim pomyśle na kolejny projekt aplikacji mobilnej.