Retrospektywa Scrum – dobre praktyki i podejście itCraft
Paulina Chmielewska
Spis treści
- Czym jest retrospektywa?
- Kto i kiedy uczestniczy w retrospektywie?
- Benefity retrospektywy
- Jak przeprowadzić retrospektywę?
- Jak zrobiliśmy to w itCraft? Alternatywa dla standardowej retrospektywy.
- Podsumowanie
Retrospektywa jest jednym z najważniejszym elementów pracy w Scrumie. Mając najlepszy zespół i tworząc świetne rozwiązania, zawsze znajdzie się pole do doskonalenia się w tym, co robimy. Aby zidentyfikować obszary wymagające usprawnienia i poprawić to, co nie zagrało, wykorzystujemy retrospektywę. Dzisiaj podzielimy się tym, czym ona jest, kto bierze w niej udział, na czym polega i jak zrobiliśmy to w itCraft.
Czym jest retrospektywa?
Retrospektywa, w swojej definicji jest przypominaniem sobie przeszłych zdarzeń. W przypadku retrospektywy w Scrum’ie, chodzi przede wszystkim o wyciąganie wniosków. Jak mówi Scrum Guide, retrospektywa jest okazją dla zespołu na zbadanie swoich działań i stworzenie planu zmian i rozwoju, które zostaną wdrożone w kolejnym Sprint’cie.
Cały zespół analizuje więc drogę, którą przeszedł podsumowując to, co było dobre i co warto wdrażać w kolejne Sprinty, a także to, co poszło źle i co warto na przyszłość unikać. Każdy zespół pracujący w Scrumie dąży do tego, żeby szukać usprawnień, stąd też planuje się retrospektywy, które jasno pokazują jak przebiegała praca i które jej elementy są do poprawy.
Kto i kiedy uczestniczy w retrospektywie?
Retrospektywna organizowana jest na koniec sprintu. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w Scrumie. Uczestnikami jest cały zespół developerów łącznie ze Scrum Master’em oraz Product Owner’em. Podczas retro tworzony jest plan rozwoju oraz podsumowywane są wszystkie plusy i minusy współpracy. W procesie chodzi o to, żeby przeanalizować działania i przygotować zmiany na kolejne okresy, bądź kolejny projekt. Stąd tak ważnym jest uczestnictwo całego zespołu, który pracował w projekcie.
Benefity retrospektywy
Retrospektywa niesie za sobą szereg benefitów. Poniżej kilka z nich:
- spotkanie generuje tzw. “bezpieczną przestrzeń”, w której nie ma miejsca na obwinianie się, jest za to miejsce na podzielenie się informacją zwrotną,
- pojawia się miejsce na to, żeby wymienić się spostrzeżeniami oraz opiniami na temat wspólnej pracy,
- poprzez postawienie wszystkich członków zespołu na równi, pomaga rozwiązywać problemy w zespole,
- zachęca do tego, żeby dołączyć do dyskusji, podzielić się swoimi poglądami i znaleźć rozwiązanie, które odpowiada wszystkim,
- identyfikuje drobne, aczkolwiek kluczowe zmiany, które wpływają na dalszą, jeszcze bardziej efektywną pracę,
- generuje listę zadań, które zostaną wprowadzone przez poszczególnych członków zespołu,
- pozwala zidentyfikować dobre praktyki oraz pola, na których odnosimy sukces,
- pozwala na dojrzewanie zespołu,
- sprawia, że każdy kolejny Sprint jest jeszcze lepszy,
Jak przeprowadzić retrospektywę?
Opisać jak to wygląda standardowo. Co się dzieje, jakie praktyki się stosuje, co jest “dobrą praktyką”, trzymając się zasad Agile Manifesto.
Przede wszystkim kreatywnie. Rozwijanie produktu, procedur i zespołu, który ze sobą pracuje wymaga dużych nakładów kreatywności. Dlatego też Scrum proponuje szereg sposobów na to, jak retrospektywę przeprowadzić. Nie narzuca jednak wszystkich działań z góry, dając pole manewru i możliwość tworzenia własnych sposobów.
Bazowo, retrospektywę dzieli się na kilka etapów:
- Przygotowanie Sceny – Scrum Master przedstawia temat retrospektywy. W tym celu, bardzo często, wykorzystywane są gry oraz aktywności, by rozpoczęcie retrospektywy było bardziej rozrywkowe.
- Zbieranie danych – członkowie zespołu spisują wszelkie pomysły za pomocą jednej z technik retrospektywy. Kilka z nich to: “Start, stop, continue, less, more”, “Mad, Sad, Glad”, “Krytyk filmowy”.
- Zrozumienie – zespół segreguje i grupuje pomysły próbując je zrozumieć. Dzięki temu powstają pomysły na to, co wdrożyć w kolejnych Sprint’ach, a także identyfikowane są problemy, które należy poprawić. Ważnym elementem retrospektywy jest otwartość – nie krytykujemy opinii innych, każdy ma prawo się wypowiedzieć – każde zdanie się liczy.
- Decyzja – głosowanie oraz dyskusja nad wyselekcjonowanymi pomysłami oraz ich implementacja.
- Zakończenie.
W ten sposób tworzymy listę nowych propozycji oraz rozwiązań. Jesteśmy wstanie zidentyfikować obszary, które możemy usprawnić i przydzielić zadania konkretnym osobom w zespole z czasem, w jakim mają być wdrożone.
Jak zrobiliśmy to w itCraft? Alternatywa dla standardowej retrospektywy.
Scrum Guide, Scrum Guide’m, dobre praktyki, dobrymi praktykami, ale w itCraft chcieliśmy zrobić to inaczej. Przeszliśmy przez standardową procedurę, zrobiliśmy retrospektywę jak należy, ale było nam mało. Chcieliśmy się zintegrować, świętować sukces projektu i udanej współpracy z klientem, więc szukaliśmy niestandardowego rozwiązania. Okazał się nim wyjazd.
Szybki research, szybka decyzja i zespół developerów, wraz z Project Managerem oraz Spec. ds. marketingu jako wsparciem w zapisie relacji, wyjechali do Włoch. Celem podróży było Bari, w którym mieliśmy okazję zacieśnić więzi, jeszcze lepiej się poznać, zwiedzić ciekawe zakątki, wykąpać się w morzu adriatyckim, dobrze się bawić, a przy okazji oczyścić głowy i w nowym, bardziej egzotycznym otoczeniu, niż cztery ściany naszej salki konferencyjnej, raz jeszcze zastanowić się nad prowadzeniem projektu, omówić wszystkie aspekty jego realizacji i powtórzyć retrospektywę w inny, bardzo ciekawy sposób.
Drugiego dnia naszego wyjazdu wybraliśmy się do malowniczego Polignano a Mare, które zachwyciło nas swoją architekturą i widokami. Zrelaksowani, w przepięknym otoczeniu, raz jeszcze powróciliśmy myślami do projektu, który trwał 8[?] miesięcy i podsumowaliśmy nasze działania. Postanowiliśmy stworzyć materiał video, który będzie naszą kropką nad “i” retrospektywy i podzieliliśmy się tym, co dla każdego członka zespołu developerów było najciekawsze i najbardziej wartościowe. Efekty możecie zobaczyć poniżej:
Podsumowanie
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” ~ Thomas A.Edison. Niech te słowa będą podsumowaniem tego, dlaczego retrospektywa jest ważna i powinna być uskuteczniana. Możemy stosować standardowe rozwiązania, możemy szukać alternatyw. Możemy zrobić to zdalnie, zdzwaniając się z całym zespołem, możemy zamknąć się w salce konferencyjnej i rozmawiać twarzą w twarz, ale możemy też zrobić to inaczej, ciekawiej, z dodatkowymi atrakcjami dla całego zespołu.
W itCraft zdecydowaliśmy się na tę ostatnią opcję i zdecydowanie nie żałujemy! Bawiliśmy się świetnie, naładowaliśmy baterie i zyskaliśmy nowe pokłady motywacji. Retrospektywa nie musi być przykrym obowiązkiem – można to zrobić inaczej i wynieść z niej jeszcze większą wartość.