UX/UI design8 min czytania

Dlaczego makiety są tak istotne w projektach digitalowych?

Joanna Wróbel

UX/UI Designer

Alexa Trachim

Technical Content Writer

Wireframes - makiety w itCraft

W każdym projekcie produktu cyfrowego jest wiele faz, które trzeba przejść, aby móc zobaczyć efekt końcowy. Podczas fazy “product design” przejście od pomysłu do wizualizacji oznacza wiele złożonych, lecz koniecznych kroków, które trzeba podjąć. W ten sposób możemy osiągnąć sukces. Jednym z takich kluczowych kroków podczas fazy projektowej jest tworzenie makiet, czyli wireframing.


Steve Jobs powiedział kiedyś, że “design nie tylko określa, jak coś wygląda i jakie wywołuje, ale również jak to coś działa”. Gdy tworzymy produkt cyfrowy, makieta pozwala nam zrozumieć, jak będzie on działał i w jaki sposób użytkownicy będą z nim wchodzić w interakcje. Daje ona także podwaliny pod wprowadzanie zmian, tworzenie idealnych ścieżek klienta i tworzenie najlepszych możliwych doświadczeń użytkownika. Tworząc “szkielet” aplikacji lub strony internetowej, musisz wziąć pod uwagę nawyki i pragnienia użytkowników końcowych. To niezbędne, aby utrzymać się na rynku. Sprawdźmy, dlaczego warto zainwestować czas i siły w wireframing przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego.

Czym jest makieta?

Makieta to dwuwymiarowa reprezentacja produktu digitalowego ukazująca rozmieszczenie kluczowych elementów interfejsu użytkownika, przestrzeń między nimi, treści, funkcjonalności i inne istotne moduły. Używa się ich w celu stworzenia intuicyjnych ścieżek klienta i zbudowania architektury informacji w oprogramowaniu. NA tym etapie nie ma jeszcze kolorów, stylizowanej typografii oraz grafik. Najważniejszym celem jest proste zaprezentowanie działania produktu oraz sposobu, w jaki będą wyświetlane poszczególne informacje.

Wielu ekspertów w dziedzinie designu porównuje makiety do fundamentów domu. Jeśli pominiemy ten krok i zaczniemy budować ściany bez solidnej postawy, po jakimś czasie wszystko się rozpadnie.

Gdy widzimy pełny obraz, łatwiej jest dostrzec słabe strony projektu, naprawić pierwsze błędy i zdecydować, kiedy każde z zadań powinno zostać wykonane. Możemy w prosty sposób zaplanować pracę i określić potencjalne wyzwania, którym można zapobiec drobnymi zmianami w makiecie. Jeśli właściciel produktu chce zaproponować zmiany i coś dodać lub odjąć, ta faza to idealny moment na uczynienie tego. W ten sposób cykl pracy teamu produkcyjnego nie zostanie zaburzony. Makiety pomagają w szybkich iteracjach, co czyni je świetnymi narzędziami do weryfikacji produktów na wczesnych etapach. 


Dlaczego makiety są tak generyczne?

Dlaczego makiety są tak generyczne?

Jak wspomnieliśmy wyżej, makiety są wykonywane bez użycia kolorów, z podstawowymi fontami i elementami wizualnymi. Zazwyczaj są wypełnione elementami zastępczymi zamiast zdjęć i tekstu. Dlaczego?

Głównie ze względu na potrzebę skupienia uwagi zespołu na funkcjonalności, a nie na stylu. Celem makiet jest wywołać dyskusję na temat tzw. podróży klienta, aby uczynić ją lepszą, bardziej dostępną i przyjazną użytkownikowi. Design można dopracować później – nawet najpiękniejszy produkt nie osiągnie sukcesu, jeśli będzie oferować niskiej jakości użyteczność.

Ponadto, nasza percepcja się zmienia, gdy widzimy kolory, fantazyjną typografię i wyróżniające się ilustracje. Ludzki mózg skupia się na całym projekcie graficznym i zaczyna dostrzegać inne szczegóły. Jeśli chcemy popracować wyłącznie nad stroną praktyczną produktu, nie powinniśmy umieszczać na makietach żadnych rozpraszaczy.

Typy makiet

Istnieje kilka typów makiet, które tworzy się przy pomocy różnych technik. Mamy bardziej szczegółowe i dopracowane oraz te wykonywane szybko, aby pokazać ogólną koncepcję produktu.

Wszystko zaczyna się od makiet typu lo-fi (low-fidelity), które zazwyczaj przygotowuje się podczas warsztatów z klientem. Można je narysować na papierze lub stworzyć w dedykowanym programie takim jak InVision, Sketch czy Figma. Przy użyciu linii, kwadratów i innych prostych elementów, designer może pokazać wszystkim zainteresowanym, co ma na myśli i szybko wyedytować szkic w oparciu o sugestie.

Później mamy makiety pośrednie, tworzone cyfrowo za pomocą narzędzi do projektowania. Mają więcej szczegółów niż makiety lo-fi, jednak wciąż zostawiają pole dla wyobraźni i wprowadzania zmian. Makiety hi-fi (high-fidelity) również tworzy się z pomocą wyżej wymienionych programów, ale są znacznie bardziej szczegółowe. Pojawia się kolor, a ich wygląd coraz bardziej przypomina produkt końcowy.


Zalety tworzenia makiet

Zalety tworzenia makiet

Wiedza na temat przygotowywania makiet to jedno, ale warto wiedzieć, dlaczego są tak istotne w projektach wytwarzania oprogramowania. Oto kilka zalet, które udowadniają, że makiet nie powinno się pomijać.

Wyjaśniają funkcjonalność produktu

Zaplanowanie każdej funkcjonalności produktu jest kluczowe, by pokazać klientowi, co chcemy osiągnąć. Zazwyczaj ciężko sobie wyobrazić, gdzie powinny znajdować się konkretne elementy, a jeśli dodatkowo użyjemy terminologii z dziedziny designu, wielu właścicieli produktu nie zrozumie, co chcemy przekazać. Pokazanie im wizualnej reprezentacji konceptu pomoże określić, czy wymagania zostały spełnione i gdzie jeszcze potrzebne są poprawki.

Łatwiej jest wprowadzać zmiany na makiecie niż w bardziej zaawansowanym prototypie. Dlatego właśnie makiety tworzy się jak najwcześniej. Wtedy można je edytować tak długo, aż finalna wersja zostanie zaakceptowana. Najważniejszym celem makiet jest dowiedzenie się, czy przyciski, menu, treści i inne funkcjonalności wymagają innego rozmieszczenia lub dopracowania.

Podkreślają użyteczność

Mając makietę przed oczami, możesz wyobrazić sobie użyteczność produktu cyfrowego. Postaraj się myśleć tak, jak Twój potencjalny klient. Co chcesz osiągnąć? Gdzie chcesz dotrzeć klikając, scrollując czy stukając w konkretne obiekty? Czy łatwo znaleźć poszczególne funkcje? A może są one ukryte za nieznaczącymi elementami?

Zespół projektowy i klient będą wspólnie szukać równowagi między świetnym wyglądem produktu a funkcjonalnością przyjazną użytkownikowi. Gdy w grę wchodzi makieta, wszystkie problemy mogą być szybko odnalezione i naprawione.

Umożliwiają skalowalność

Podczas procesu wireframingu, możesz dostrzec, w jaki sposób Twój produkt będzie się skalował, gdy przyjdzie czas na obsługę większej liczby klientów, publikację nowych treści i wdrażanie kolejnych funkcji. Jeśli zauważysz, że nie ma wiele miejsca na rozwój, zespół projektowy powinien zaplanować taką możliwość dla Twojego oprogramowania.

Dla większości przedsiębiorców rozwój biznesu jest jednym z głównych celów. Dlatego też warto stworzyć możliwość skalowania produktu, która nie zredukuje użyteczności, dostępności i ogólnego pozytywnego doświadczenia użytkownika. Możesz skorzystać z makiety, aby stworzyć harmonogram aktualizacji, które będą prowadzić do ewolucji Twojego produktu.

Organizują proces designu

Ponieważ makiety są tak naprawdę planem naszego produktu cyfrowego, pokazują one dokładnie, co musi być zrobione w kwestii zadań i iteracji. Zespół może zaplanować w ten sposób swoją pracę i określić mniej więcej ile czasu będzie im potrzebne, również w oparciu o swoje doświadczenie i wymagane zasoby.

Designerzy i programiści muszą współpracować, aby stworzyć działający, estetyczny produkt, który spełni oczekiwania właściciela biznesu i jego klientów. Zorganizowanie procesu produkcji w odpowiedni sposób (na przykład z użyciem metodologii Agile Scrum) może nieść zalety dla wszystkich zainteresowanych. Makiety w tym pomagają i mogą być wsparciem w trakcie procesu projektowego.

Pomagają w estymacji projektów

Zawsze powtarzamy, że estymacje ceny stają się konkretniejsze z czasem, co oznacza, że im dłużej trwa projekt, tym więcej szczegółów znamy. To sprawia, że łatwiej jest zrozumieć, jaki budżet jest potrzebny do zbudowania produktu. Makiety nadają projektowi struktury, co także pomaga w procesie szacowania ceny.

Istnieje wiele czynników wpływających na finalny koszt wytwarzania oprogramowania. Design jest jednym z nich. Makiety jasno obrazują poziom zaawansowania w konkretnym projekcie. Jeśli właściciel biznesu szuka oszczędności, to właśnie na tym etapie możemy poszukać obszarów, które mogą być chwilowo odroczone.

Unikalny proces wireframingu w itCraft

Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie stworzyli indywidualnego, szytego na miarę procesu projektowania makiet. Jego trzonem są nasze warsztaty UX/UI, czyli dwudniowe spotkania z klientami w celu określenia szczegółów projektu, przedyskutowania możliwości i zaplanowania cyklu pracy.

Od początku tworzymy szybkie makiety, które polegają na rozrysowywaniu pomysłów na żywo w trakcie trwania warsztatów. Mówi się, że “obraz wyraża więcej niż tysiąc słów”, więc transformujemy słowa klienta w szkice, które pomagają obu stronom lepiej zrozumieć koncepcję produktu i otwierają dyskusję na temat funkcjonalności, wymagań i zadań do wykonania.

Po warsztatach, gdy makiety są stworzone, jest idealny czas na przeprowadzenie researchu wśród użytkowników. Rekrutujemy tych potencjalnych docelowych odbiorców zgodnych z założeniami klienta, dajemy im kilka zadań do wykonania i rejestrujemy sposób, w jaki to robią. Robiąc, to możemy ocenić, czy stworzony projekt jest dobrze wykonany, intuicyjny i przyjazny użytkownikowi. W oparciu o rezultaty takich testów możemy wprowadzić ulepszenia przed rozpoczęciem fazy UI designu. Przypuśćmy, że większość użytkowników w grupie ma problem z zarejestrowaniem się, logowaniem do aplikacji lub inną funkcjonalnością. W tym wypadku jest to sygnał, że ścieżka użytkownika musi być inaczej zaprojektowana. Wprowadzenie zmian teraz zaoszczędzi mnóstwo pieniędzy, w przeciwieństwie do zrobienia tego już po wdrożeniu aplikacji.

Gdy wszystko jest gotowe i zebraliśmy wszelkie wnioski, planujemy finalne poprawki. Następnie możemy przekazać makiety do działu UX/UI designu, aby mogli przetransformować je w wizualną stronę produktu cyfrowego. Nasze podejście jest zawsze indywidualne, więc jeżeli masz jakieś specjalne wymagania, znajdziemy sposób, aby wprowadzić je do naszego procesu.

Makiety – konkluzja

Jest wiele zalet wireframingu, który stał się integralną częścią tworzenia produktów digitalowych. 

W itCraft jest on jedną z najważniejszych praktyk. Zawsze tworzymy makiety, zanim rozpoczniemy etap designu. Nasi specjaliści od UX i UI są obecni podczas warsztatów, aby przygotować makiety lo-fi na podstawie wizji klienta. Dyskutują na temat pomysłów i proponują rozwiązania dopasowane do oczekiwań i celów biznesowych. Potem tworzą jeszcze więcej makiet, atrap i prototypów, aby przetestować koncept i znaleźć obszary wymagające poprawek, zanim zostaną stworzone makiety hi-fi i rozpocznie się finalny proces designu.

Rozumiemy pokusę, aby szukać oszczędności podczas wytwarzania produktu cyfrowego, ale makiety będące częścią fazy designu nie powinny być pomijane w celu cięcia kosztów. Tak naprawdę, inwestując więcej w tej początkowej fazie i przeprowadzając szczegółowy research wśród użytkowników w oparciu o dobrze wykonane makiety, finalnie możemy osiągnąć lepsze rezultaty. Określą one, w jaki sposób efektywnie zarządzać budżetem i w którym miejscu procesu developmentu można potencjalnie zaoszczędzić.

Czy w tej chwili planujesz stworzenie swojego produktu cyfrowego? Skontaktuj się z naszymi ekspertami od designu, aby nawiązać współpracę. Dzięki naszemu dopracowanemu procesowi w ostatniej dekadzie zbudowaliśmy światowej klasy produkty digitalowe dla naszych klientów z całego świata.


Joanna Wróbel

UX/UI Designer

Alexa Trachim

Technical Content Writer

Post article


Masz projekt? Porozmawiajmy

Skontaktuj się