Cross Platform13 min czytania

Dart / Flutter vs. Swift / natywny iOS – który lepszy w 2021?

Alexa Trachim

Technical Content Writer

Dart / Flutter vs. Swift / natywny iOS – który lepszy w 2021?

Debata odnośnie języków programowania i frameworków wydaje się nie mieć końca. Każdy chce wiedzieć, która technologia jest najlepsza, jeżeli chodzi o kodowanie i tworzenie wyjątkowych, przyjaznych użytkownikowi aplikacji mobilnych. Możesz się domyślać, że nie ma dobrej odpowiedzi na pytanie odnośnie wiodącej technologii programistycznej. Każdy język programowania oferuje inne funkcjonalności. W końcu najważniejszym celem jest dostarczanie aplikacji, które będą szybko działać, dobrze wyglądać i oferować wszystko, czego potrzebuje potencjalny użytkownik.

Spis treści

  1. Różnica między Dart i Swift
  2. Kilka opinii i statystyk
  3. Dart vs. Swift – którego łatwiej się nauczyć?
  4. Swift vs. Dart – porównanie projektów
  5. Tabela porównawcza – Aplikacja Flutter vs. Natywna aplikacja na urządzenia Apple
  6. Czy Dart jest lepszy niż Swift?
  7. Alternatywy dla Fluttera i natywnego iOS
  8. Potrzebujesz niezawodnego partnera IT?

Ten artykuł to porównanie dwóch języków programowania, które stały się popularne w ostatnich latach – są to Dart i Swift. W 2021 roku wiedza o zaletach i wadach frameworków lub języków jest kluczowa, aby móc określić, który z nich będzie najlepiej pasować do konkretnego projektu. Nie ma rozwiązania, które pasowałoby każdemu, ale są sytuacje, gdy wybór jednego jest bardziej uzasadniony niż drugiego.

Zagłębmy się w świat dwóch popularnych języków programowania na iOS, aby dowiedzieć się, jakie są różnice między nimi i jakie korzyści oferują.

Różnica między Dart i Swift

W programowaniu możemy obrać wiele różnych dróg, aby osiągnąć określone cele. Każda z nich będzie nieco inna (czasem nawet znacząco inna). Oto krótkie opisy Darta i Swift, aby pomóc Ci zrozumieć, czym są i jakie są ich główne cechy.

Czym jest Swift?

Open-source’owy język oprogramowania stworzony przez Apple, dedykowany natywnemu programowaniu aplikacji na iOS. Wypuszczony w 2014 roku, zyskał ogromną popularność i zastąpił Objective-C w tworzeniu natywnych aplikacji iOS.

Swift jest doceniany za swoje innowacyjne podejście i prędkość kodowania oraz rozbudowaną dokumentację. Od początku każde oprogramowanie zbudowane w tym języku miało wyróżniać się bezpieczeństwem i wysoką wydajnością. To nie jest język dedykowany jedynie aplikacjom mobilnym – Swift może być także używany do tworzenia apek webowych, desktopowych i serwerowych. Każde urządzenie działające na systemie od Apple – telewizory, zegarki czy iPady – używa oprogramowania kodowanego w Swift.

Głównym środowiskiem do budowania aplikacji natywnych w tym języku programowania jest XCode. Tworzenie oprogramowania w Swift jest uważane za proste, szybkie i oparte o znane i lubiane wzorce.

Czym jest Dart?

Dart to język programowania wypuszczony przez Google w 2011 roku. Można go używać do tworzenia aplikacji na Androida i iOS mających wspólną bazę kodu. Ten open-source’owy mobilny SDK (software development kit) także stał się jedną z najpopularniejszych technologii głównego nurtu. Głównie ze względu na poszukiwania najlepszego frameworku programistycznego dla produktów cross-platformowych. Dla developerów i klientów ten temat wciąż pozostaje niejako Świętym Graalem.

Środowisko programowania w Dart nazywa się Flutter  i jest głównym powodem, dla którego popularność tego języka rośnie. Flutter jest już liderem w branży, a developerzy się nim zachwycają. Społeczność docenia oparty o kompatybilne widgety proces kodowania. Używają ich do budowania niezawodnych, przyjemnych dla oka interfejsów użytkownika. Dokumentacja jest dobrze napisana i szczegółowa, co pozwala tworzyć nowe projekty i oferuje wsparcie w procesie.

Aplikacje napisane w Darcie mogą przypominać natywne produkty czy to na Androida, czy na iOS, a mają tylko jedną bazę kodu. Pozwala to zaoszczędzić czas i kosztuje mniej niż stworzenie dwóch natywnych apek na te systemy operacyjne. Natywny język programowania dla iOS znasz – dla Androida odpowiednikami będą Kotlin lub Java.

Kilka opinii i statystyk

Według społeczności portalu Slant Dart wygrywa w kwestii nauki pierwszego języka programowania – otrzymał miejsce #22, a Swift #29. Przoduje także w spójności i produktywności programowania. Przewaga w kwestii kompilacji do JavaScript jest miażdżąca – Dart jest na miejscu #12, a natywna technologia iOS dopiero na #44. Dart jest także lepszy od konkurencji z tego artykułu w programowaniu po stronie serwera.

Developerzy natywnych rozwiązań iOS dostrzegają przede wszystkim zalety powiązane z Apple – wsparcie technologicznego giganta i kompatybilność z wszystkimi jego urządzeniami. Doceniają także nowoczesną składnię i dobrą wydajność. Natomiast zwolennicy Darta dzielili się swoimi pozytywnymi opiniami na temat wsparcia dla języków asynchronicznych, mnogości narzędzi wspierających kodowanie oraz podobieństwa do Javy sprawiającego, że nauka języka była dużo prostsza.

Mimo to powinniśmy pamiętać, że wybór jednej z tych opcji powinien zależeć od preferencji, umiejętności i wymogów projektu. Kod natywny nie będzie lepszy od cross-platformowego, jeżeli jego jakość będzie niska. Wybierając rozwiązanie, nie powinniśmy skupiać się na popularności, ale możliwościach. Dlatego w tym artykule przytaczamy wiele istotnych faktów na temat każdej z tych technologii – w ten sposób łatwiej Ci będzie zdecydować. Mamy lata doświadczenia w wytwarzaniu oprogramowania, więc możesz zaufać naszym osądom.

Dart vs. Swift – którego łatwiej się nauczyć?

Aby właściwie porównać dwie technologie lub frameworki, musimy dowiedzieć się, jaki jest poziom trudności ich przyswojenia przez developerów. W ten sposób możemy określić, czy zostanie developerem Swifta lub Darta wymaga takiej samej ilości czasu i wysiłku.

Apple twierdzi, że Swift to język programowania, którego łatwo się nauczyć. Jest wiele różnych opinii na ten temat, ale jedno jest pewne – Swift daje programiście solidną bazę pod kodowanie natywnych aplikacji iOS. Taki rodzaj specjalizacji może być przydatny w niektórych typach projektów wymagających umiejętności programowania dla iOS. Warto również wspomnieć, że istnieją gry, które uczą dzieci (i nie tylko) jak tworzyć aplikacje iOS – jednym z przykładów jest Playground. Jeśli chcesz nauczyć się Swifta, spróbuj. To podstawowa metoda przydatna na początku nauki programowania w tym języku, a zapotrzebowanie na developerów, którzy go znają, wciąż jest wysokie.

Korzystając z Fluttera otrzymujemy pakiet narzędzi pozwalający nam budować apki na iOS i Androida w jednym czasie. Wielu klientów szuka szybkiej możliwości wypuszczenia aplikacji na rynek, a ich budżet nie zawsze pozwala na stworzenie dwóch osobnych produktów natywnych – Dart wydaje się więc świetnym rozwiązaniem. 

Odpowiedź na pytanie dotyczące procesu uczenia się nie jest taka prosta, bo Swift i Dart to dwa zupełnie różne języki. Każdy z nich ma swoje zasady kodowania, a ponadto korzysta z różnych technik i narzędzi dodatkowych. Ponadto, każdy z nich pasuje do nieco innych typów projektów.

Dla niektórych developerów Swift będzie metodologią, którą wybiorą do budowania aplikacji na iOS. Dla innych Dart będzie lepszy, zwłaszcza w przypadku tworzenia aplikacji na wiele platform – to może być przydatne w niejednym projekcie.

Swift vs. Dart – porównanie projektów

Wiele artykułów porównuje wytwarzanie aplikacji iOS przy pomocy tej samej aplikacji wykonanej w Swift i Dart. Biorą pod uwagę wiele czynników determinujących różnice w developmencie na iOS w obu tych technologiach. Zobaczmy, czy Dart i Swift mają jakieś cechy wspólne, a gdzie różnią się najmocniej.

Wdrażanie / Instalacja

Pierwszym krokiem w budowaniu aplikacji na iOS jest proces wdrożenia. Oznacza to zainstalowanie programu IDE (integrated development environment), w ramach którego będziemy mogli użyć SDK (software development kit) do rozpoczęcia kodowania.

W Swiftcie będzie to XCode, który należy zainstalować na urządzeniu z systemem macOS. To jedyne narzędzie, które jest nam niezbędne do wytwarzania natywnych aplikacji iOS z pomocą Swift.

Dart wymaga większego zestawu narzędzi. Na Macu używamy XCode oraz IDE, na przykład IntelliJ IDEA lub Android Studio, aby stworzyć środowisko do kodowania w Darcie.

Swift wymaga mniej narzędzi niż Dart, ale według naszych developerów z itCraft pracujących z natywnymi projektami na iOS, oba zestawy są dość łatwe do skonfigurowania. Wszystko zależy od preferencji.

Testowanie

Testowanie aplikacji w Dart i w Swificie mocno się od siebie różni, ale obie opcje są efektywne i mają solidne podstawy.

Jeśli chodzi o Dart, ma on swój system testowania pozwalający tworzyć różne typy testów, włączając w to testy UI i funkcjonalne. Developer może napisać testy, które zostaną przeprowadzone przez odpowiednią funkcję w Darcie.

Testowanie natywnych aplikacji mobilnych na iOS w Swifcie jest proste. Ma on swój własny framework do testów o nazwie XCTest pozwalający testować moduły UI, integracje, wydajność i inne elementy.

Obie technologie oferują świetne środowiska testowe, które dostarczają rozbudowaną dokumentację, a w efekcie – działające aplikacje iOS.

Czas kompilacji

Czas kompilacji będący okresem potrzebnym na stworzenie pliku z aplikacją jest być może jednym z kluczowych czynników, zwłaszcza dla developerów. W tym przypadku zazwyczaj porównuje się “czyste kompilacje” (bez danych pochodnych i kompilacji przyrostowych), aby ustalić, który język – Swift czy Dart – jest szybszy w tej kwestii. Lepszy czas kompilacji oznacza, że programiści mogą szybciej i efektywniej dodawać nowe funkcjonalności do systemu, ponieważ nie marnują czasu na czekanie, aż kod się skompiluje.

Zarówno Swift, jak i Dart mają swoje polecenia do mierzenia czasu potrzebnego do stworzenia czystych kompilacji. Najlepszym sposobem jest użycie XCode, który jest wykorzystywany w obu technologiach do tworzenia natywnych aplikacji na iOS.

Natywne języki programowania, takie jak Swift lub Kotlin (dla Androida) zwykle uważa się za szybsze, jeżeli chodzi o tworzenie aplikacji natywnych. Nie są to błędne twierdzenia. W projekcie Swift czysta kompilacja zajmuje 12 sekund – dla Dart może to trwać nawet trzy razy dłużej. Warto jednak wspomnieć, że dodatkowe kompilacje w Dart zajmują już mniej czasu, ponieważ framework przyspiesza po początkowej czystej kompilacji.

Pamiętajmy również o tym, że czas kompilacji jest niezwykle istotny w przypadku dużych projektów, ponieważ wraz ze wzrostem rozmiaru bazy kodu rośnie również czas potrzebny na jego kompilację.

Przeładowywanie aplikacji

Dodawanie nowych funkcjonalności do aplikacji na iOS wymaga ponownego załadowania i przetestowania jej za pomocą urządzenia lub symulatora. Robiąc to, programista może ocenić jakość kodu i sprawdzić, jak wprowadzone zmiany wpływają na całą aplikację. To jeden z głównych etapów projektu aplikacji.

Dart korzysta z tak zwanej funkcji “hot reload”, więc zobaczenie zmian w aplikacji zajmuje tylko kilka sekund. Dzięki temu uważa się, że ma przewagę pod względem szybkości we wprowadzaniu zmian w kodzie.

Tworząc natywne aplikacje na iOS za pomocą Swift, musimy pamiętać, że zmiana jednej funkcji (na przykład nazwy przycisku) wymaga zmiany nazwy części interfejsu i przebudowania kodu natywnego w celu sprawdzenia, czy zmiana jest odzwierciedlona w aplikacji podczas uruchamiania jej na symulatorze lub urządzeniu. Zwykle zajmuje to około 12 sekund. Obecnie SwiftUI także umożliwia korzystanie z “hot reloads”. Możemy także skorzystać z rozwiązań innych niż natywne – na przykład InjectionIII – aby szybko dodawać nowe funkcje.

Profilowanie

Profilowanie mierzy wydajność aplikacji na iOS. Koncentruje się na pamięci, procesorze i zasobach. Natywne narzędzia nie są jedynymi, które oferują obiecujące profilowanie w przypadku iOS. Dart również jest stabilny w tej kwestii.

W Swift możemy skorzystać z XCode, bo oferuje narzędzie pozwalające na analizę aplikacji iOS na podstawie dostępnych kryteriów. Istnieje kilka szablonów używanych do różnych testów profilowania – na przykład Time Profiler pozwoli nam mierzyć wątki procesora po wielokrotnym kliknięciu przycisku.

Dart zapewnia doskonałą dokumentację dotyczącą profilowania swoich aplikacji. Możemy użyć IDE (na przykład IntelliJ IDEA) lub wiersza poleceń. W ten sposób możemy wyświetlić czas potrzebny do profilowania aplikacji Dart.

Chociaż długość profilowania zależy od samej aplikacji, narzędzia natywne zazwyczaj wykonują to zadanie szybciej.

Integracje

Tworzenie aplikacji na iOS wymaga integracji w celu przyspieszenia tego procesu.

Aplikacja napisana w Swift może regularnie integrować się z urządzeniami macOS z zainstalowanym XCode – takimi jak XServer lub Jenkins. Integracje aplikacji Dart są oparte na Nevercode, który wykorzystuje narzędzie Codemagic CI / CD, aby zapewnić bezproblemową integrację.

Dostępność

Dostępność aplikacji to ważny temat. W wytwarzaniu aplikacji na iOS oznacza to tworzenie doświadczeń użytkownika również dla osób z niepełnosprawnościami. Każda aplikacja mobilna powinna być dostępna dla wszystkich, dlatego Dart i Swift muszą obsługiwać tego typu funkcje.

Obsługa ułatwień dostępu jest znacznie lepsza w Swift niż w Dart. Natywny system iOS posiada UIKit, który ma wbudowane takie funkcjonalności, więc ich tworzenie jest proste. Dokumentacja Dart zaleca użycie narzędzia Accessibility Inspector dostępnego w XCode, aby zapewnić odpowiednią dostępność, ale nie ma żadnego wewnętrznego wsparcia dla takich funkcji.

Rozmiar aplikacji

Ostatnim tematem tego porównania jest rozmiar produktu końcowego. Aplikacje Dart na iOS bywają ogromne, jeśli chodzi o rozmiar. Wynika to z wielkości silnika Dart – aplikacje nie mogą być mniejsze niż określona wartość. Jeśli więc z jakiegoś powodu waga Twojej aplikacji ma znaczenie, zdecydowanie warto skorzystać z natywnego wytwarzania aplikacji w Swift.

Tabela porównawcza – Aplikacja Flutter vs. Natywna aplikacja na urządzenia Apple

Co?FlutterAplikacja natywna
Język programowaniaDartSwift
Popularność110K gwiazdek na Github54.7K gwiazdek na Github
Programowanie cross-platformoweTakNie
DostępnośćOgraniczone wsparciePełne wsparcie
WdrożenieXCode + IDETylko XCode
KompilacjaKilkanaście sekundKilkadziesiąt sekund
Rozmiar aplikacjiWiększyMniejszy
PrzeładowywanieSzybsze (ok. 3 sekundy)Wolniejsze (ok. 7-13 sekund)

Czy Dart jest lepszy niż Swift?

Co powinniśmy wybrać: Fluttera czy natywny język programowania, gdy naszym celem jest stworzenie aplikacji na urządzenia Apple? Nie ma na to oczywistej odpowiedzi. Chociaż rozwiązania natywne zazwyczaj mają wiele zalet, Dart będzie lepszym wyborem do stworzenia produktu na wiele platform – aplikacji zarówno na iOS, jak i na Androida.

Jako stosunkowo nowy, ale już popularny framework, Flutter z pewnością będzie się rozwijał i ulepszał wraz z rozwojem społeczności jego programistów. Wkład Fluttera w tworzenie rozwiązań cross-platformowych jest niezaprzeczalny, a ignorowanie go jako narzędzia do tworzenia aplikacji byłoby ogromnym błędem.

Aplikacje na iOS można tworzyć na wiele sposobów. Doświadczony software house z kluczowymi kompetencjami w zakresie wielu języków programowania i frameworków zawsze zaproponuje najlepsze rozwiązanie – w zależności od wymagań projektu, jego wielkości oraz czasu i budżetu. W itCraft zawsze pomagamy wybrać pomiędzy aplikacją natywną a Flutterową. Doradzamy w oparciu o cele biznesowe i oczekiwania użytkowników. Mierzymy sukces aplikacji, analizując jej wyniki oraz ogólny rozwój firmy, niezależnie czy pracujemy ze startupem czy dużym przedsiębiorstwem.

Alternatywy dla Fluttera i natywnego iOS

Musisz pamiętać, że podczas tworzenia aplikacji możemy wybierać z wielu dostępnych języków programowania. Wszystko zależy od Twoich celów i potrzeb – zwłaszcza od liczby platform i złożoności funkcji, które chcesz wdrożyć.

Zazwyczaj klienci chcą stworzyć aplikację na dwa najpopularniejsze systemy operacyjne – Android i iOS. Jeżeli chcą mieć aplikację tylko na jeden z nich – co rzadko się zdarza i w przyszłości prawdopodobnie już nie będzie miało miejsca – lepszym wyborem może być rozwiązanie natywne. W przypadku Androida byłby to Kotlin lub Java, a dla iOS – Swift lub Objective-C. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że te języki programowania oferują zaawansowane funkcje, niezawodną szybkość i możliwość korzystania z funkcji sprzętowych, takich jak aparat i GPS.

Natomiast jeśli chcesz dotrzeć do większości swoich potencjalnych klientów, nie wybieraj tylko jednej platformy. W tym momencie pewnie zastanawiasz się, czy użyć frameworka do tworzenia aplikacji na wiele platform, czy też wybrać dwa oddzielne produkty natywne. Najlepszym sposobem ustalenia właściwego kierunku w projekcie jest skonsultowanie się z firmą programistyczną, taką jak itCraft. Przez lata istnienia rynku wykonaliśmy wiele projektów dla różnych branż. Zarekomendujemy odpowiednie technologie w oparciu o Twój biznesplan.

Jeśli chodzi o topowe alternatywy dla technologii, które opisaliśmy w tym artykule, warto zapoznać się z innymi popularnymi rozwiązaniami, takimi jak React Native – największy konkurent Fluttera. Tworzymy również aplikacje internetowe przy użyciu wiodących technologii, takich jak Angular czy Vue.JS.

Potrzebujesz niezawodnego partnera IT?

Zachęcamy do kontaktu z nami, abyśmy mogli omówić Twój kolejny projekt iOS. Nasi programiści używają Darta / Fluttera, natywnych języków programowania takich jak Swift i Kotlin, a także JavaScript, React Native i wielu innych innowacyjnych technologii zgodnych z aktualnymi trendami w tworzeniu aplikacji mobilnych. Co więcej, budujemy też innowacyjne produkty z wykorzystaniem uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji! Kluczem do sukcesu jest zespół profesjonalistów, którzy zrozumieją Twoje cele i problemy związane z Twoim biznesem.

05-Book-with-shadow (1)

Chcesz dowiedzieć się więcej o różnicach między programowaniem aplikacji cross-platformowych i natywnych? Pobierz nasz ebook! (w języku angielskim) Jest to najlepszy przewodnik po aplikacjach wieloplatformowych i natywnych oraz technologiach używanych do ich tworzenia.


Zobacz także

  1. Ile kosztuje przygotowanie aplikacji do rezerwowania usług?
  2. Jak zorganizować pracę zdalną w branży IT?
  3. 19 aplikacji stworzonych we Flutterze
  4. Dlaczego warto zainwestować w zarządzanie doświadczeniami klienta?

Alexa Trachim

Technical Content Writer

Post article


5/5 - (1 vote)

Masz projekt? Porozmawiajmy

Skontaktuj się