Aplikacje Mobilne10 min czytania

Ile kosztuje przygotowanie aplikacji do rezerwowania usług?

Karol Wegner

Board Member

Ile kosztuje przygotowanie aplikacji do rezerwowania usług?

Aplikacje bookingowe od kilku lat przeżywają wielki boom. Mimo faktu, że większość ludzi lubi kontakt z drugim człowiekiem, to nasze wybory konsumenckie chcemy podejmować samodzielnie, w dogodnym dla nas miejscu i czasie. Dlatego też możliwość rezerwacji usług z ewentualnym wsparciem danej firmy jest dla użytkownika bardzo atrakcyjna.

Spis treści

  1. Jakie aplikacje bookingowe mamy do wyboru?
  2. Dlaczego aplikacje bookingowe są tak popularne?
  3. Jaka technologia do stworzenia aplikacji bookingowej?
  4. Funkcjonalności aplikacji do rezerwowania usług
  5. Estymacja kosztów stworzenia aplikacji do rezerwacji usług
  6. Kiedy stworzenie aplikacji bookingowej się opłaca?
    Benefity wdrożenia mobilnego lub webowego systemu rezerwacji usług
  7. Podsumowanie

Mając w naszej kieszeni smartfon, nie chcemy poszukiwać numeru telefonu firmy taksówkarskiej, porównywać ofert i zastanawiać się, gdzie lepiej zostaniemy obsłużeni. W końcu na wyciągnięcie apki mamy Ubera czy Bolta, dzięki którym zamówimy transport pod sam nos, wiemy w jakiej lokalizacji jest kierowca, kiedy do nas dotrze i ile zapłacimy – mogąc także korzystać z szeregu różnych rabatów (za pierwsze przejazdy, polecenia znajomych czy okres, w którym jest mniejsze zapotrzebowanie na usługę – ceny są wtedy niższe).

Aplikacje do bookowania usług zyskały całkiem nowy wymiar, oferując szereg korzyści, o których wcześniej byśmy nawet nie pomyśleli.

Jakie aplikacje bookingowe mamy do wyboru?

Dziś możemy zarezerwować praktycznie wszystkie rodzaje usług, używając do tego dedykowanych aplikacji. Istnieje szereg rozwiązań, dzięki którym za pomocą kilku kliknięć w swoim smartfonie czy w aplikacji webowej, możemy skorzystać z interesującej nas usługi. Aplikacje, jakie mamy do wyboru, oferują między innymi:

  • rezerwacje pokojów hotelowych lub apartamentów (Airbnb, Booking.com),
  • umawianie wizyt u fryzjera lub kosmetyczki (Booksy – należy pogratulować naszemu rodzinnemu startupowi, który w zeszłym roku uzyskał finansowanie w rundzie B w wysokości 115 milionów złotych – około 30 milionów dolarów. Jest to wielki sukces, gratulujemy!),
  • zamawianie taksówek, przewóz osób (Uber, Lyft, Grab, Didi),
  • rezerwacje stolików w restauracjach (Zomato, OpenTable),
  • rezerwacje kortów tenisowych i squashowych oraz boisk sportowych,
  • zakup biletów do kina, teatru czy na koncert (TicketNew, BookMyShow, Local Vendors),
  • umawianie wizyt u lekarza, a także wizyt domowych (HomeDoctor),
  • zakup biletów lotniczych, biletów na pociąg,
  • umawianie wizyt u mechaników samochodowych (jeszcze mało popularne lub wręcz niedostępna usługa, a warto, żeby powstała!),
  • zakup biletów transportu miejskiego,
  • zamawianie jedzenia do domu (UberEats, Wolt, Pyszne),
  • wynajem samochodów,
  • i wiele innych.

Jak widać, istnieje bardzo dużo zróżnicowanych rozwiązań, dzięki którym możemy zamówić interesującą nas usługę – i jest ich znacznie więcej niż te wymienione powyżej. Niektóre biją rekordy popularności, inne umierają śmiercią naturalną – czy to przez nieudane technologicznie rozwiązanie, czy ze względu na społeczeństwo przyzwyczajone do bardziej tradycyjnych metod rezerwacji usług i brak gotowości na zmiany w tym obszarze.

Dlaczego aplikacje bookingowe są tak popularne?

Rosnąca popularność tego typu rozwiązań oraz liczba usług, jakie można zarezerwować przez aplikację mobilną ,spowodowana jest przez szereg czynników – zarówno po stronie konsumenta, jak i usługodawcy:

  • Wygoda i skrócenie czasu rezerwacji – użytkownik nie musi czekać na połączenie telefonicznie z konsultantem lub sprzedawcą, może samodzielnie zarezerwować usługę według własnych preferencji.
  • Zmniejszenie kosztu obsługi klienta – spora część procesu rezerwacji jest przeniesiona na klienta. W ten sposób dział obsługi może być zredukowany do minimum. Co więcej, jeśli aplikacja mobilna jest bardzo dobrze wykonana, to zadowolenie klientów również rośnie, gdyż mogą oni podejmować decyzje bez konieczności konsultacji ze sprzedawcą oraz rozwiązywać problemy z pominięciem długiego czasu oczekiwania na infolinii.
  • Usprawnienie procesu zapłaty za rezerwację – dzięki płatnościom mobilnym, cały proces rezerwacji – od wyboru usługi, terminu, parametrów, po wykonanie samej rezerwacji i zapłatę wraz z potwierdzeniem – może być wykonany w całości na telefonie klienta, bez konieczności wymiany gotówki lub realizacji przelewów. 

Jaka technologia do stworzenia aplikacji bookingowej?

W zależności od rodzaju usługi i częstotliwości rezerwacji, twórcy aplikacji decydują się na realizację aplikacji bookingowych z wykorzystaniem różnych technologii mobilnych. Rodzaj wybranej technologii oraz liczba komponentów tworzonej aplikacji będzie miała bezpośredni wpływ na koszt budowanego rozwiązania. Poniżej podsumowanie, jaki rodzaj technologii najlepiej zastosować do danego przypadku:

Jak często użytkownik korzysta z aplikacji?Aplikacja webowaAplikacja mobilnaRodzaje aplikacjiIlość pracy / trudność 
Kilka razy w rokuKoniecznaWarto mieć –  aplikacja hybrydowaUmawianie wizyty lekarskiej w domu, zakup biletów lotniczych, kino, koncert, wynajem samochoduŁatwe
Kilka razy w miesiącuKoniecznaWarto mieć –  aplikacja hybrydowa, aplikacja cross-platformowa lub rozwiązania natywneRezerwacja kortów i boisk, bookowanie wizyt u fryzjera lub kosmetyczki, rezerwacja stolika w restauracji Średnia trudność
Kilka razy w tygodniuW zależności od modelu biznesowego – można, ale nie trzebaKonieczna – aplikacja cross-platformowa lub rozwiązania natywneZakup biletów na pociąg czy autobusŚrednia trudność
Kilka razy dziennieWarto miećKonieczna – rozwiązania natywneTaxi, zamawianie jedzenia, transport miejskiNajbardziej wymagające 

Funkcjonalności aplikacji do rezerwowania usług

Oprócz częstotliwości korzystania z usług przez klientów, warto wziąć pod uwagę inne funkcjonalności charakterystyczne dla aplikacji bookingowych:

  • standardowe funkcje takie jak zakładanie konta, logowanie, podgląd profilu oraz ustawień
  • przeglądanie, filtrowanie i sortowanie ofert – wszelkiego rodzaju listy, podział na kategorie, wyszukiwanie według poszczególnych parametrów, takich jak cena, dostępność, rodzaj usług, lokalizacja i wiele innych
  • prezentacja usług w postaci listy lub na mapie, gdzie użytkownikowi łatwiej podjąć decyzję ze względu na lokalizację danej usługi – na przykład hotel, restauracja czy lekarz
  • ekran szczegółów danej oferty – prezentacja oferty w atrakcyjny sposób, pokazanie wszystkich szczegółowych informacji o usłudze
  • opinie o danej usłudze, recenzje usługodawcy wraz z komentarzami wystawionymi przez innych użytkowników, którzy skorzystali z danej oferty 
  • rezerwacja i proces zakupu danej usługi – wybór terminów, parametrów oferty, proces płatności oraz potwierdzenia rezerwacji
  • lista transakcji i potwierdzeń zakupu – możliwość przechowywania biletów lub dokumentów potwierdzających zakup, dostęp do listy rachunków lub faktur
  • powiadomienia/notyfikacje push – potwierdzenia rezerwacji, informacje o zmianach w rezerwacji, przypomnienie o rezerwacji dzień wcześniej lub tego samego dnia, informacje angażujące użytkownika do wykonania kolejnej rezerwacji (zwiększające sprzedaż), inne informacje marketingowe – notyfikacje push, jeśli są dobrze zaimplementowane, są bardzo cennym narzędziem komunikacji marketingowej.

Estymacja kosztów stworzenia aplikacji do rezerwacji usług

Wszystkie wcześniej wspomniane przykładowe usługi można zazwyczaj zarezerwować już przez telefon (dzwoniąc na odpowiedni numer), załóżmy więc, że sam system rezerwacji usług już istnieje w firmie. Należy jedynie dopisać do tego systemu komponent dla użytkowników końcowych, którzy będą mogli samodzielnie wykonywać rezerwacje z poziomu aplikacji.

Poniżej, na przykładzie aplikacji do rezerwacji biletów kinowych przedstawiamy wycenę realizacji projektu natywnej aplikacji mobilnej dla istniejącego systemu (przy założeniu, że backend, API i aplikacja webowa już istnieją). Przyjęliśmy średnią wielkość zespołu na podstawie ogólnych założeń funkcjonalnych projektu opisanych powyżej. 

Etap budowy rozwiązania mobilnego rozpoczynamy zazwyczaj od Warsztatów UX/UI oraz procesu projektowania UX/UI prowadzonego przez doświadczonych projektantów. Koszt tych działań został również wyceniony w tabeli poniżej. 

Estymacja kosztów stworzenia aplikacji do rezerwacji usług

Kiedy stworzenie aplikacji bookingowej się opłaca?

Koszt budowy aplikacji do rezerwacji produktów lub usług ma uzasadnienie, jeśli budujemy rozwiązanie dla sieci obiektów, konkretnej branży lub firmy działającej w danym rejonie świata.

Dla przykładu, projekt stworzenia systemu do rezerwacji biletów dla kina butikowego posiadającego jedną lub dwie sale kinowe nie miałby najprawdopodobniej uzasadnienia i w takim wypadku lepiej jest skorzystać z gotowego rozwiązania zbudowanego dla różnych kin/teatrów, lub po prostu użyć generycznego systemu biletowego.

Natomiast sieci kin takie jak AMC, Cinemark czy Cineworld mogą sobie pozwolić na budowę dedykowanego rozwiązania, gdyż posiadają tysiące sal kinowych, dla których usługa rezerwacji biletu może być świadczona z dedykowanej aplikacji mobilnej.

Benefity wdrożenia mobilnego lub webowego systemu rezerwacji usług

Inwestycja w budowę własnego systemu rezerwacji ma szereg benefitów, które uzasadniają to spore przedsięwzięcie:

Niższy koszt obsługi klienta 

Możliwość automatyzacji całego procesu (od przedsprzedaży do realizacji usługi) w znacznej mierze obniża koszty. W przypadku tanich linii lotniczych – np. Frontier Airlines, które same siebie nazywają “ultra low-cost carrier” obsługa klienta jest w 99% zautomatyzowana. Klient otrzymuje nowoczesny system rezerwacji (aplikację webową i natywną mobilną), w której może samodzielnie wyszukiwać loty, zarządzać swoją rezerwacją, zmieniać jej dane, dokupować dodatkowe usługi.

Linia korzysta również z aplikacji mobilnej, w której użytkownik ma dostęp do swoich rezerwacji, kart pokładowych, informacji o lotach oraz wyszukiwarki. Tylko potrzeby i problemy, które nie mogą być samodzielnie rozwiązane przez użytkownika, trafiają do działu obsługi klientów, który jest maksymalnie uproszczony (oczywiście części pasażerów się to nie podoba, ale taka jest strategia i polityka firmy, dzięki czemu mogą oferować najniższe ceny lotów na rynku).

Wygoda klienta 

Wraz z rozwojem internetu oraz aplikacji dostępnych dla użytkowników, klienci coraz częściej stawiają na wygodę i samodzielność. Możliwości systemu rezerwacji opisane powyżej są dostępne dla każdego klienta o każdej porze dnia, w każdym miejscu (aplikacja mobilna). W szczególności młodzi użytkownicy stawiają bardzo mocno na ten aspekt.

Zmniejszenie kosztów marketingu i sprzedaży 

Jeśli klient jest w stanie zarezerwować usługę, nie wstając ze swojej wygodnej kanapy, to sprzedaż staje się dużo prostsza 🙂 Dodatkowo narzędzia internetowego marketingu, które jesteśmy w stanie bezpośrednio zintegrować z systemem, mogą mierzyć koszty i skuteczność działań marketingowych i dawać właścicielom takich rozwiązań automatyczną informację zwrotną na temat tego, co działa, jak skutecznie i jaki daje to zwrot z inwestycji. Jest to bardzo wielka zaleta – jako właściciele systemu mamy dokładną informację na temat skuteczności działań marketingowych oraz analizy kanałów, które działają najlepiej i dzięki temu inwestycja w rozwój firmy jest lepiej skoncentrowana. 

Innowacyjność lub nadążanie za konkurencją:

  • jeśli się jest liderem danego rynku, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest koniecznością ze względu na zagrożenie ze strony mniejszych graczy.
  • jeśli chce się podbić istniejący rynek i skonsolidować go przez zastosowanie nowoczesnych narzędzi, należy trafić w odpowiedni moment. Na przykład, jeszcze 5 lat temu rezerwacja fryzjera przez aplikację webową czy mobilną nie była popularna, ponieważ klienci oraz usługodawcy nie byli na to gotowi. Dziś aplikacja Booksy podbija rynek w niesamowitym tempie, posiadając już ponad 20 000 zarejestrowanych profesjonalistów oferujących usługi fryzjerskie i kosmetyczne. 
  • konkurencja wymusza wdrażanie nowych rozwiązań – wielce prawdopodobne jest, że usługodawcy, którzy w najbliższych 3-5 latach nie wdrożą rozwiązań do zarządzania rezerwacjami swoich usług, po prostu znikną z rynku. Preferencje odbiorców są nieubłagane, nie mamy na nie wpływu – z badań wynika, że wygoda oraz możliwość personalizacji usług jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze danej marki oraz jej produktu czy usługi.

Opłaty pobierane przez Google Play i App Store za rezerwowanie usług w aplikacjach

Nasi klienci często zadają nam pytanie odnośnie kosztów procesowania zapłaty przez Google Play i App Store. Faktycznie, płatności te są najwygodniejsze – dane karty kredytowej są już zapisane w koncie Google lub Apple i użytkownik podczas wykonywania płatności musi podać jedynie hasło dostępu, aby wykonać transakcję. Niestety koszty obsługi transakcji przez Google Play i App Store obarczone są bardzo dużą prowizją – 30% w obu przypadkach. Prowizja tej wysokości byłaby po prostu zabójcza dla usług typu rezerwacja hotelu, biletu lotniczego, taksówki lub innej usługi. 

Na szczęście w przypadku produktów fizycznych oraz opłat za usługi, Google Play i App Store pozwalają na zastosowanie innego rodzaju płatności. W ten sposób obniżają opłatę za zakup do wysokości prowizji danej metody płatności lub wykorzystanej platformy – zazwyczaj 1-3% prowizji od sprzedaży (w zależności od rodzaju karty oraz wolumenu sprzedaży).

Najczęściej stosowane są wtedy platformy pozwalające pobierać opłaty za transakcje na kartach kredytowych. Rekomendowanymi dostawcami są:

  • Stripe 
  • Braintree 
  • Square
  • lub inni lokalni dostawcy rozwiązań płatniczych

Podsumowanie

Aplikacje bookingowe oferują szereg możliwości rozwoju biznesu. Są łatwe w użytkowaniu, niezwykle popularne i sprawiają, że klient może samodzielnie zarezerwować interesujący go rodzaj usługi. Koszt stworzenia tego typu rozwiązania zależy od zaimplementowanych w nim funkcji oraz zakresu rozwiązań, które ostatecznie chcemy stworzyć. Na przykładzie aplikacji do rezerwacji biletów kinowych, zaprezentowaliśmy rozwiązanie na dwie natywne platformy mobilne – Android oraz iOS – które kosztowałoby około $170k i zostałoby stworzone w ciągu 4 miesięcy przez 8-osobowy zespół.

Ze względu na szeroki zakres możliwych działań przy tego typu aplikacji, nie jest to jednak stały koszt i każda dodatkowa funkcja aplikacji sprawia, że estymacja powinna zostać przeprowadzona ponownie. W przypadku tworzenia biznesu od zera trzeba zaplanować przygotowanie całej infrastruktury, która w przykładowej estymacji kosztów z tego artykułu nie została uwzględniona.

Jeżeli planujesz stworzyć własną aplikację bookingową i zastanawiasz się, jaki byłby jej koszt, skontaktuj się z nami – a my ją wycenimy. Tworzyliśmy już tego typu rozwiązania, dlatego też nasi eksperci mają pełen zakres kompetencji do dostarczenia wysokiej jakości rozwiązania dla Twojego biznesu. 


Karol Wegner

Board Member

Post article


3/5 - (2 votes)

Masz projekt? Porozmawiajmy

Skontaktuj się