News7 min czytania

Platformy społecznościowe w służbie zdrowiu

Paweł

Technical Content Writer

Platformy społecznościowe w służbie zdrowiu

Gwałtowny rozwój technologii mobilnych ma ogromny wpływ na nasze życie. Nowe urządzenia, aplikacje, rozwiązania pojawiają się szybciej niż ktokolwiek jest w stanie nadążyć. Media społecznościowe wpływają praktycznie na każdą część naszego życia bez względu na to gdzie, czy kim jesteśmy.

Zdrowie na ustach wszystkich

Dzisiaj zdrowie i opieka zdrowotna należą do najpopularniejszych tematów na świecie. Zapotrzebowanie na informacje i usług  zmusza gigantów, takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn, WeChat, do dostarczania i udoskonalania narzędzi umożliwiających dostęp do rozwiązań zdrowotnych.
Do niedawna zdrowie było tylko kolejnym tematem. Mnóstwo informacji, rozmów, danych jest udostępniane, komentowane i wykorzystywane w mediach społecznościowych w taki sam sposób, jak nt. sportu, rozrywki czy polityki. Ponieważ zdrowie jest dla nas wszystkich ważnym, a dla większości z nas bardzo osobistym i delikatnym zagadnieniem, potrzebujemy nieco więcej zaufania i pewności, gdy mówimy o tym w naszych mediach społecznościowych lub zwracamy się o pomoc, porady lub informacje.

Zamiast chorobą, zajmij się zdrowiem

Tegoroczna konferencja HLTH w Las Vegas bardzo wyraźnie pokazała, że ​​dla światowych liderów technologii, finansów i innowacji zdrowie stało się sprawą bardzo ważną. Najlepsze platformy społecznościowe nie zostają w tyle. Konferencja zaowocowała tym, że rozbudowują się i dostosowują one do potrzeb użytkowników w zakresie istotnej, sprawdzonej i bezpiecznej komunikacji na temat zdrowia i dobrego samopoczucia.
Przy obecnym stanie rzeczy opiekę zdrowotną należy raczej nazywać opieką chorobową. Najczęstszym sposobem rozwiązania problemów zdrowotnych jest: tak długo, jak czujesz się dobrze, nic nie robisz, gdy zauważysz, że coś jest nie tak, dzwonisz do lekarza. To wcale nie dbanie o zdrowie, ale zajmowanie się chorobą. Dzisiejsi dostawcy opieki zdrowotnej zaczynają wreszcie zauważać, że chociaż pieniądze są rzeczywiście w leczeniu, opieka profilaktyczna może mieć i ma pozytywny wpływ na zyski.

Media społecznościowe na ratunek?

Znaczenie tematów zdrowotnych nie jest już ignorowane przez internetowe platformy społecznościowe. Giganci technologii podejmują działania i zaczynają dostarczać rozwiązań. W 2019 r. odnotowano zmiany w obszarze usług zdrowotnych, a kilku z nich warto przyjrzeć się bliżej.

Najpierw Twitter. Platforma dała ludziom nowy sposób zarówno rozpowszechniania, jak i gromadzenia informacji na wszystkie tematy. Jeśli chodzi o opiekę zdrowotną, z Twittera korzystają teraz zarówno pracownicy służby zdrowia, marki zdrowotne, jak i pacjenci / konsumenci. Ale czy wykorzystuje się pełen potencjał?

Budowanie zaufania

W opiece zdrowotnej zaufanie jest najcenniejszym towarem zarówno dla dostawców, jak i marek (nie wspominając już o ubezpieczycielach i planach zdrowotnych). W przypadku lekarzy bezpośredni kontakt z pacjentami jest ograniczony do czasu spędzonego w biurze. Przy przeciętnej 30-minutowej wizycie nawiązywanie relacji opartych na zaufaniu jest całkiem niemożliwe. Twitter to świetne narzędzie do budowania tego zaufania. Już w 2012 roku Twitter opublikował przewodnik „Twitter dla pracowników służby zdrowia”, w którym opisano, w jaki sposób dostawcy mogą korzystać z platformy, aby stać się częścią społeczności i rozwijać relacje z pacjentami. Dzisiaj, aby zdobyć zaufanie, ludzie muszą cię poznać i wiedzieć, że zauważasz ich również poza krótkim spotkaniem w gabinecie.

Ponieważ słuchanie jest jednym z najważniejszych rzeczy którą robi lekarz, a Twitter jest najlepszym miejscem do dzielenia się myślami, połączenie jest dość oczywiste.

Przez tweet do serca

Za pośrednictwem Twittera pracownicy służby zdrowia mogą dzielić się ogólnymi poradami, informacjami na temat swojej praktyki, przemyśleniami i doświadczeniami. To także dobre miejsce do dzielenia się szczęśliwymi chwilami z życia osobistego, które mogą czynić cuda w humanizowaniu opieki zdrowotnej i pokazywaniu, że lekarz to też człowiek. Zauważanie i reagowanie na opinie pacjentów za pomocą spersonalizowanego @ robi dużą różnicę.

Twitter pomaga budować i nawiązywać nowe relacje lekarz-pacjent, zapewnia lekarzom prawdziwą obecność społeczną i jest szansą dla nowych pacjentów, aby dowiedzieć się więcej o specjalistach niż podstawowe informacje ze strony szpitala lub kliniki.

Szacunek wobec klientów

Dla marek Twitter jest idealnym kanałem komunikacji z klientami. Ponieważ ludzie dzielą się swoją opinią na temat usług i produktów opieki zdrowotnej dość swobodnie, w ten sposób powstaje możliwość bezpośredniego reagowania marek w domenie publicznej. Zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie powinny zostać uwzględnione i docenione. Jeśli zostanie pozostawiona bez odpowiedzi, negatywna recenzja produktu lub usługi może mieć bardzo szkodliwe skutki, ponieważ możesz być pewien, że zostanie ona udostępniona i urośnie z czasem. Publiczne udzielanie jasnych wyjaśnień i przeprosin to świetny sposób na zdobycie zaufania i pokazanie przejrzystości.

Popularność z dystansem

W przypadku Facebooka omawianie tematów zdrowia i opieki zdrowotnej nie jest takie proste. Zaskoczony niedawnymi skandalami dotyczącymi prywatności danych, maszyna mediów społecznościowych znalazła się w środku debaty społecznej i politycznej na temat jej wpływu na użytkowników i ich życie. Domniemane niewłaściwe wykorzystanie danych użytkowników spowodowało znaczny spadek zaufania do platformy. Według zeszłorocznego krajowego sondażu pisma Fortune tylko 22 procent Amerykanów „ufało Facebookowi swoimi danymi osobowymi”, w porównaniu do Amazon na 49 procent, Google na 41 procent, Microsoft na 40 procent, a Apple na 39 procent.

Zapobieganie online

Od tego czasu Facebook próbuje coś poprawić i pokazuje pewne ulepszenia. Pod względem dostawców usług zdrowotnych, marek i pacjentów wartość obecności na Facebooku jest niezaprzeczalna. Obecnie nikt nie może sobie pozwolić na to, aby ich oficjalny profil nie był dostępny na platformie. W przypadku szpitali, klinik i marek zdrowotnych Facebook jest integralną częścią ich PR.

Facebook idzie jednak dalej. W ubiegłym miesiącu w USA uruchomiono nową usługę – Preventive Health. Zapewniając bezpieczeństwo danych osobowych i prywatność, Facebook oferuje narzędzie umożliwiające przekształcenie opieki chorobowej w rzeczywistą opiekę zdrowotną.

Potwierdzone informacje

Współpracując z organizacjami takimi jak American Heart Association, Centers for Disease Control and Prevention oraz American Cancer Society, Facebook przedstawił swoim amerykańskim użytkownikom sposób otrzymywania zaleceń dotyczących badań medycznych i testów dostosowanych do wieku i płci użytkownika, z możliwością planowania i rejestrowania spotkań, a także narzędzie wyszukiwania do lokalizowania bardziej przystępnych cenowo „federalnych centrów zdrowia”, w których klienci mogą porozmawiać o potrzebnych im usługach. Wszystkie zalecenia dotyczące zdrowia zapobiegawczego są sprawdzane przez odpowiednie organizacje pod kątem dokładności przed opublikowaniem w narzędziu.

Preventive Health to bardzo obiecująca oferta giganta technologicznego, ponieważ takie sprawdzone i godne zaufania narzędzia są trudne do znalezienia w strefie bezpłatnej. Solidne podejście do promowania profilaktyki również zasługuje na pochwałę.

Alternatywa z dalekiego wschodu

Jeszcze jedno ważne medium społecznościowe, o których warto wspomnieć, to WeChat Tencenta. Chiński gigant cyfrowy przeniósł kwestie opieki zdrowotnej na platformie społecznościowej o wartości 1 miliarda użytkowników na wyższy poziom.

W swoim najnowszym dążeniu do przekształcenia chińskiego publicznego sektora opieki zdrowotnej WeChat wprowadził szereg narzędzi w celu poprawy dostępności usług i informacji medycznych dla swoich użytkowników.

Więcej niż czat

Dostępne usługi e-zdrowia obejmują konsultacje online z lekarzami w czasie rzeczywistym, usługi dostarczania leków, a także rezerwację online wizyt w szpitalach offline. W kraju, w którym dostęp do usług zdrowotnych jest ograniczony, takie narzędzia robią ogromną różnicę.

Przez małą dostępność usług, ludzie zwracają się do mediów internetowych w celu uzyskania informacji na temat chorób, leczenia i porady po leczeniu. Dążąc do dostarczenia odpowiednich informacji, Tencent wprowadza również narzędzie sztucznej inteligencji do weryfikacji poprawności informacji publikowanych na platformie. Chociaż narzędzie znajduje się jeszcze we wczesnej fazie wdrażania, wykazuje już pozytywne wyniki w zakresie filtrowania oczywiście fałszywych i niedokładnych danych.

Zaufane źródła

Tencent nawiązał również współpracę z WebMD wiodącym dostarczycielem informacji o zdrowiu online w USA, w celu przetłumaczenia treści medycznych i zdrowotnych WebMD – w tym artykułów i filmów – dla miliarda aktywnych użytkowników WeChat w Chinach oraz dla użytkowników QQ.

Jak widać, Tencent bardzo poważnie podchodzi do kwestii zdrowia i niestrudzenie pracuje nad ulepszaniem i rozszerzaniem swojego zestawu narzędzi.

Pacjent w centrum uwagi

Obecnie opieka zdrowotna jest na ustach wszystkich. Światowi giganci technologiczni dodają zdrowie do swojej listy najważniejszych priorytetów i przeznaczają coraz więcej zasobów na opracowywanie narzędzi i rozwiązań dla zdrowia. Media społecznościowe odgrywają tutaj bardzo ważną rolę, ponieważ są idealną platformą do zakładania i rozwoju społeczności, a także budowania relacji opartych na zaufaniu.

Bardzo dobrze jest widzieć, że wreszcie zaufanie, koncentracja na pacjencie, trafność informacji zdrowotnych i prywatność pacjenta są traktowane poważnie i dostarczane są rozwiązania. Mamy nadzieję, że trend wzrostowy utrzyma się, a w 2020 r. Zobaczymy jeszcze więcej technologii w służbie zdrowia, z korzyścią dla pacjentów i konsumentów na całym świecie.


Paweł

Technical Content Writer

Post article


5/5 - (3 votes)

Masz projekt? Porozmawiajmy

Skontaktuj się